Bellen aub…
Column: Fernando Jonker
Gepubliceerd: 20 augustus 2021
Voor corona zat Fernando’s soms een maand van te voren vol qua reserveringen. Omdat wij vaak vol zaten, maakte wij een reservelijst voor eventuele annuleringen. In theorie leek dit soms een uitkomst, maar in de praktijk werkte het eigenlijk niet. Soms werden reserveringen een half uur voor aanvang geannuleerd en dan hadden gasten op de reservelijst meestal ergens anders al een tafel gereserveerd en dat is heel begrijpelijk. Waarom een annulering plaatsvindt is altijd verschillend en ook te begrijpen, maar wat ik niet begrijp, is dat er vaak via de mail wordt geannuleerd. Mark checkt de mail dagelijks, maar niet elk moment van de dag. Dan komen wij er soms vlak voor het opengaan achter dat er bijzonderheden zijn of dat er annuleringen zijn doorgegeven.
Zo hadden wij laatst een gast met lactose-intolerantie. Dit was per mail doorgegeven, maar wij kwamen daar op dezelfde dag achter. Het is lastig om dan nog een volledig lactosevrij menu te koken. Mark heeft deze gast gebeld en verteld dat het in het geval van een allergie, misschien beter is om even telefonisch contact op te nemen om alles te bespreken. Wij nemen de eetwensen zeer serieus en het is fijn om iemand daar telefonisch over te spreken. Wij stelden voor om de reservering te verplaatsen en boden hen een aperitief aan van het huis. Met begrip voor de situatie gingen ze hiermee akkoord. De week daarop hebben wij een volledig lactosevrij menu gekookt en de gasten hebben een heerlijke avond gehad. Bij het afscheid bedankten ze ons uitgebreid en beloofden ze in het vervolg even telefonisch contact op te nemen. Eind goed, al goed.
Zo komt het ook voor dat gasten heel netjes van tevoren hun dieetwensen doorgeven en wij hiermee enthousiast aan de slag gaan. Koken voor gasten met een speciale dieetwens kost ons meer moeite en energie, maar wij vinden dat iedereen moet kunnen genieten van een 5 gangen menu, ongeacht de dieetwens. Er zijn gasten met bijzondere dieetwensen die een uur van te voren via de mail annuleren. Wat de reden van de annulering is weten wij niet, maar ook in dit geval zou het fijn zijn als er telefonisch contact opgenomen wordt. Als er dan later via social media vernomen wordt dat de desbetreffende gast op een feestje is, dan baal ik daar wel van. Alle moeite die wij voor niets hebben gestoken in een afgestemd menu… Gelukkig zijn er veel gasten die wij altijd kunnen bellen wanneer er een tafeltje onverwachts vrijkomt en op die manier is de tafel die avond dan toch nog bezet.
Wat ik eigenlijk wil zeggen, lieve gasten: bij annulering en/of dieetwensen, neem aub telefonisch contact op, want als wij om 18:30 uur een mail ontvangen, lezen wij deze niet meer, dan is onze avond begonnen.
Verder kijken wij uit naar de komst van Mandy. Mandy zal naast Mark gaan shinen in de bediening. De afgelopen weken hebben wij met z n drieën het restaurant gerund en ontpopte Rutger zich als een ware gastheer. Mooi om te zien hoe het vertrouwen steeds meer groeit en hoe de gasten enthousiast reageren op een kok aan tafel. Mark trok zijn rolschaatsen weer uit de kast en sjeesde door het restaurant als nooit te voren. Prachtig hoe het zich allemaal ontwikkeld heeft. Ik denk dat wij met Mandy een mooie tijd tegemoet gaan en dat wat corona betreft, het einde in zicht is…
Fernando Jonker