Dit zijn dé 13 terrastrends voor 2022
Steeds meer horeca naar buiten
Gepubliceerd: 25 februari 2022
Het weer zit ons niet mee, maar het zal toch echt een keer lente worden! Een belangrijke pijler voor de intocht van de lente is natuurlijk dat eerste biertje op het terras in de zon. Wat heeft 2022 voor ons in petto? Misset Horeca vroeg trendwatcher Vincent van Dijk naar dé terrastrends voor 2022. Hij zette dertien trends voor de horeca voor ons op een rij.
1. Binnen is buiten
Steeds vaker speelt het horecaleven zich buiten af, want dit voelt nog altijd veiliger Je ziet dat binnen- en buitenruimten steeds meer in elkaar overlopen. Terrassen en patio’s worden ingericht alsof het binnen is met meubels, kleden, planten, verlichting. Er wordt steeds vaker gekozen voor een gezellige of meer luxe inrichting, in plaats van standaard buitenmeubilair. Of juist lekker bohemian, vintage of een gekke mix. En binnenruimten worden steeds meer ingericht alsof het buiten is. Overwoekerd met planten, terrasachtig meubilair. We zien vaker hybride ruimten, die zowel buiten als binnen kunnen zijn, afhankelijk van het weer.
2.Vuur en vlam
Open vuur werkt goed om gasten in de juiste zomer-mood te krijgen. Vuurkorven, terrashaarden, vuurschalen, er komen steeds meer mooie designs.
3. Outdoor cooking
Koken speelt zich steeds vaker buiten af. Gasten willen meer entertainment & tafelbereidingen en we zien dat er hele keukens worden gebouwd waar live wordt gekookt. Zowel warme bereidingen als koude bereidingen. In plaats van de barbecue, zien we vaker houtovens.
4. Streetfood
Streetfood is nog steeds een belangrijke buitentrend, net als vegan. Gerechten worden steeds exotischer.
5. Buitenbar voor cocktails
Naast de keuken, zien we ook de opkomst van de buitenbar voor cocktails/champagne/vermut.
6. Terras als werkplek of event-space
We zien dat er ook op terrassen steeds vaker wordt gewerkt. Een deel van het (dak)terras wordt ingericht als werkplek, met stopcontacten voor de laptops, goed werkend internet. Ook wordt het terras steeds vaker gebruikt als event-space. Mensen hebben geen zin in een muf zaaltje en willen elkaar graag in alle openheid ontmoeten.
7. Rooftop-terras
Het aantal rooftop-terrassen stijgt nog altijd. Niet alleen voor een drankje, maar hier wordt ook steeds vaker gedineerd. Er is ook niet romantischer dan een diner bij de ondergaande zon of met een prachtig uitzicht over de stad.
8. De aperitief-trends
De aperitief-trends groeien nog steeds. Dit is de manier voor de horeca om meer omzet te maken. Mensen spreken sneller af voor een aperiefmoment met bites, dan voor een standaard diner.
9. Entertainment op terras
Op terrassen wordt steeds vaker geprogrammeerd. Optredens van dj’s, bands, spoken word. De horeca moet van alles uit de kast trekken om mensen te lokken, want door corona zijn we gewend om veel meer thuis te zitten en af te spreken.
10. Take-out
Niet elk restaurant heeft een terras, maar door take-out kits en door uitgifte-windows wordt er buiten toch omzet gemaakt. Ook zien we dat er speciale voorzieningen worden ingericht voor delivery, zodat dit geen overlast geeft voor de restaurantgasten.
11. Biertuinen
Biertuinen, zoals we die kennen uit Budapest, worden hip. Zonder tafelservice, maar goedkoop en gezellig. We gaan zien dat er twee soorten horeca overblijven: zeer betaalbaar en luxe. Het middensegment gaat het lastig krijgen.
12. Technologie
Strandtenten en terrassen stonden in ons land nou niet bepaald bekend om de goede en snelle service. Dat is door de technologie een stuk verbeterd. Zelf de menukaart scannen, een drankje bestellen en afrekenen met je mobiele telefoon. In no time werd dit door de gasten omarmd en dat zal komende jaren alleen maar meer verbeteren. In plaats van houtje-touwtje menukaarten, gaan we betere bestelsystemen krijgen.
13. Meer terrassen
Gemeenten zien in dat terrassen belangrijk zijn vanuit citymarketing-perspectief. Meer terrassen zorgt voor een betere beleving. Parkeerplaatsen worden steeds vaker opgegeven voor meer tijdelijke ruimte voor het terras. Wat als tijdelijke compensatiemaatregel begon, zal in de toekomst verder uitgroeien. Hopelijk worden steden en dorpen komende jaren één groot terras.
Bron: www.missethoreca.nl
Foto: Biertuin in Budapest