Een brug te ver
Column: Ronald van Veen
Gepubliceerd: 2 juni 2023
Gisteren reed ik over de Leeghwaterbrug. Misschien wel de bekendste brug uit Alkmaar, niet omdat deze mooi of historisch is maar omdat deze jarenlang vanwege zijn renovatie voor veel frustraties heeft gezorgd. De Leeghwaterbrug ging meerdere keren (deels) dicht wat resulteerde in enorme verkeersinfarcten in en rondom Alkmaar.
Ik werk zelf in Amsterdam. Na een lange werkdag weet ik dat er nog een lange terugrit te gaan is doordat de ring van Amsterdam vaak vast zit rond de avondspits. Stilstaan en weer een beetje vooruit, niets is vervelender dan rijden in een file. Tijd die ik verloren zie gaan maar toch voor lief neem.
De discussie is altijd; waarom ga je dan niet met het openbaar vervoer in plaats van telkens in de file te staan? Ik weet dat reizen met het OV veel duurzamer is. Maar ik ben zonder files met de auto bij een enkele rit +/- 1 uur sneller op mijn werk dan met het openbaar vervoer. Puur omdat de verbindingen binnen het openbaar vervoer niet goed op elkaar aansluiten. Met veel bezigheden in de avonduren, politieke bezigheden maar ook met mijn gezin, is elk uurtje winst mooi meegenomen.
Niet alleen ik loop tegen deze OVlamp aan, maar een hele grote groep van onze samenleving natuurlijk ook. Vandaar dat ik ook van mening ben dat we volop moeten inzetten voor een goede OV verbinding. We moeten zorgen voor een goed alternatief.
Enfin; terug naar de Leeghwaterburg. De brug die voor zijn renovatie tientallen miljoenen euro’s meer heeft gekost dan begroot. Maar de Leeghwaterbrug gaat het toch, zoals het er nu uitziet, verliezen van de ‘Bestevaerbrug’ om de bekendste brug uit Alkmaar te zijn.
Nu zult u denken; wat is de ‘Bestevaerbrug’? U heeft helemaal gelijk als u dat denkt! De Bestevaerbrug bestaat namelijk nog niet. Deze brug moet een verbinding gaan worden tussen de toekomstige nieuwbouwwijken van Overdie en Oudorp. Dit om de Vondelstraat en de Bierkade te ontlasten en om een goede (fiets)verbinding te creëren.
Een brug die nog niet bestaat maar wel al een naam heeft gekregen…. Een brug waarover al heel lang gesproken wordt maar waarop nog steeds geen definitieve beslissing is genomen. Willen we nu dat de ‘Bestevaerbrug’ een loop/fiets brug gaat worden of een autobrug?
Een autobrug is onverenigbaar met de plannen zoals ze er al liggen. Ontwikkelaars hebben al aangegeven dat bij een autobrug op dit moment drieduizend woningen wellicht niet gebouwd gaan worden in onze toekomstige nieuwbouwijken. Woningen die we gewoon knetterhard nodig hebben, want de woningnood is groot.
Is een autobrug op deze locatie wel echt nodig? Ik vind van niet. Niet alleen zal de Bestevaerbrug dan als sluiproute gebruikt gaan worden als de Leeghwaterbrug weer eens vaststaat, maar het is gewoon niet meer van deze tijd om in de binnenstad meer geluid, meer fijnstof en stikstof (dus milieuvervuiling) te gaan produceren.
Dan heb ik het nog niet over de kosten gehad van deze nieuwe burg. We praten dan niet meer over tientallen miljoenen euro’s maar over honderden miljoenen euro’s.
Een brug waarover al decennia dus wordt gesproken en altijd heel ver weg leek maar nu sinds de start van deze nieuwe coalitie ineens heel dicht bij is. Bij de start hebben ze gelijk duidelijk gemaakt dat ze een volwaardige autobrug willen (evt een brug waarop de auto te gast is).
Als ik alles bij elkaar plus en min, zoals iedereen altijd zijn afwegingen maakt, dan is voor mij een volwaardige autobrug toch echt ‘een brug te ver’. Laten we kiezen voor een loop/fiets brug en die honderden miljoenen euro’s investeren in het verbeteren van ons openbaar vervoer netwerk.
Ronald van Veen