Er liggen (gezamenlijke) kansen!
Column: Milo Berlijn
Gepubliceerd: 27 augustus 2021
Voel je je ergens welkom, dan blijf je wat langer en kom je vaker nog eens terug. Je gaat een beetje van die plek houden en je deelt dit met je vrienden en kennissen. Het creëren van een warm welkomstgevoel gaat echter niet vanzelf. Alleen het ‘zijn’ van een prachtige stad is hierin niet voldoende. Het gaat bezoekers om beleving, overtroffen verwachtingen, aandacht, een oprechte glimlach, uitmuntende informatievoorziening en verrast en verwonderd worden. Ieder contactmoment in de stad moet kloppen: op het station, bij de parkeergarages, in de VVV, in winkels en horeca, in de openbare ruimte met chauffeurs van taxi of shuttle en met de parkeerwachten op straat. Uitgekiende destinatiemarketing en campagnes hebben alleen zin als we allen investeren in een gastvrij en warm welkom aan bezoekers. Goede en onafhankelijke informatievoorziening door het VVV en een klantgerichte benadering, afgestemd op de behoeftes en wensen van de diverse doelgroepen: daar gaat gastvrijheid over. Dit levert ontegenzeggelijk waarde op. Een gastvrije stad trekt immers meer bezoekers, waardoor er meer omzet, meer werkgelegenheid en meer inkomen wordt gegenereerd. Het ‘verhaal’ van een gemeente en de bijbehorende gastvrijheid moet een vanzelfsprekend onderdeel zijn van de hele visitors journey: de cirkel van het vooraf plannen van een reis, het daadwerkelijke bezoek van de bestemming, de beleving daarvan en de herbeleving daarna, door erover te vertellen.
Daarnaast staat stadsgastvrijheid in directe relatie met de economie van een stad. Een tevreden bezoeker besteedt namelijk meer en komt vaker terug. Niet alleen voor toeristen of dagjesbezoekers is gastvrijheid in een stad belangrijk. De mate van gastvrijheid is ook van positieve invloed op de levenskwaliteit en veiligheid van bewoners.
Een goede totaalbeleving is essentieel voor herhaalbezoek, investeringen en meervoudig bezoekmotief. Bezienswaardigheden, musea, accommodaties, horeca, detailhandel, culturele sector, vervoerders, gemeente: samen maken we de visitors journey tot een onvergetelijke ervaring! Ondanks het feit dat ik supertrots ben op Alkmaar en merk en zie dat er tal van gezamenlijk initiatieven worden geïnitieerd, denk ik dat we daar nog meer aandacht voor moeten hebben! Laten we de post-coronatijdperk in veel meer gezamenlijkheid oppakken met elkaar.
We hebben allemaal last van de personeelstekorten, we irriteren ons allemaal aan de winkelleegstand, we snappen allemaal inconsequente regelgeving en we balen allemaal dat we bijna geen events mogen organiseren, maar laten we die lasten omzetten in kansen! Zoek elkaar eens op, praat met elkaar, want van het uitwisselen van gevoelens en ideeën is nog nooit iemand slechter geworden. Als we dan weer volop gas mogen geven, hebben de bezoekers een ongekende beleving, want een bezoek aan Alkmaar moet gewoon een ongelofelijk feest zijn! Dat verdient de stad, de bezoekers, de ondernemers en iedereen die een stadshart heeft! Als je je ergens welkom voelt, dan blijf je wat langer en kom je vaker nog eens terug.
Ik hou van gastvrij Alkmaar!
Milo Berlijn
Trainer/eigenaar Trainmark – www.trainmark.nl