Gesplitst familieportret in Tokyo Story
Column: Lumière
Gepubliceerd: 18 februari 2022
In Tokyo Story van Yasujirô Ozu is de prachtige, voornamelijk statische, cinematografie op zich al de moeite waard. Maar meer dan dat is het een interessant familieportret waarin een verhaal over tijdsgeest, traditie en familie verteld wordt in het naoorlogse Tokyo. Een oud echtpaar van het platteland bezoekt de grote stad om hun kinderen te bezoeken, maar helaas blijkt dat de grote stad en hun kinderen daarbij weinig tijd hebben voor de oudere generaties en hun tradities.
De ouders zijn lang niet altijd tevreden over het succes van hun kinderen in de moderne wereld. En zo hebben de kinderen aan hun kant van het verhaal wat te klagen over de aanwezigheid van hun ouders in hun dagelijks leven. Maar het uitspreken van zulke zaken, of welk gesprek dan ook, gaat gepaard met een dik masker en een glimlach om de ontevredenheid te verbergen.
Eén van de terugkerende gespreksonderwerpen is het succes van de nakomelingen in de nieuwe wereld. Als je nakomelingen succesvol zijn ben je uiteraard zelf een succesvolle ouder. Het blijkt alleen dat succesvolle nakomelingen niet perse succesvolle kinderen zijn. En wanneer het familieweefsel onder druk komt te staan valt het nog maar te bezien wie een daadwerkelijk succesvol kind is en wie niet. Hoe drukker de kinderen namelijk in de moderne wereld bezig blijken te zijn, hoe minder tijd ze blijken te hebben voor hun ouders, het is wat dat betreft kiezen of delen.
En hoewel klagen als oudere zijnde misschien de makkelijkste oplossing is, heeft hoofdpersoon Shukichi een mooi credo om bij te leven als het aankomt op het doorgeven van het generationele stokje. Na het uitspreken van zijn ontevredenheid over de ambities en het succes van zijn kind. Zegt hij ons: “we kunnen niet teveel verwachten van onze kinderen. We kunnen niet gretig zijn, want als we daarmee beginnen is het einde zoek.”
Tokyo Story is 23 februari voor het laatst te zien in Filmhuis Alkmaar.
Bekijk hier de trailer en bestel hier tickets.