Hoe houden we Alkmaar bereikbaar?
Column: Gijsbert van Iterson Scholten
Gepubliceerd: 23 juli 2021
Hoe houden we Alkmaar bereikbaar?
Ik schreef het vorige keer al: de komende 15 jaar komen er 15.000 extra woningen langs het kanaal. En dat levert een hoop extra verkeer op. In de gemeenteraad praten we dan ook regelmatig over bereikbaarheid en verkeersafwikkeling. Elke partij heeft daar natuurlijk zijn eigen ideeën over en het college komt met enige regelmaat met nieuwe studies hiernaar, maar in grote lijnen zijn dit de oplossingsrichtingen.
Openbaar Vervoer
Om maar met het beste nieuws te beginnen: de meeste nieuwe woningen die nu gepland worden liggen eigenlijk binnen 5 tot 10 minuten fietsen van een station. En met de NS is afgesproken dat Alkmaar aangesloten wordt op het ‘hoogfrequent spoor’. Elke 10 minuten vertrekt er dan een trein vanuit Alkmaar naar Amsterdam (en verder). Daarmee zal dit, zeker voor forenzen, een aantrekkelijke optie worden. Een belangrijk aandachtspunt hierbij zijn wel nog de aansluitende busverbindingen naar de rest van de omgeving. Daar gaat de provincie over, maar die moeten we wel scherp in de gaten houden.
Fietsen
Alkmaar is een echte fietsstad. Althans, dat vind ik. En het is de ambitie die we als gemeenteraad vorig jaar hebben vastgelegd in het actieplan Alkmaar Fietst. Goede en snelle fietsverbindingen met zo min mogelijk stoplichten en voorrang op kruisend verkeer moeten het fietsen binnen onze gemeente aantrekkelijker maken. Ook goede en voldoende stallingen horen daarbij, zeker in de binnenstad en bij de stations. Waar in de stad je ook woont, de binnenstad is nooit meer dan een kwartiertje fietsen. Zeker met een elektrische fiets. Dus waarom zou je met de auto gaan? Behalve natuurlijk als je een nieuwe tv gaat kopen, maar hoe vaak doe je dat? En misschien wil je die sowieso liever thuis laten bezorgen. Wat mij meteen op de volgende verkeersstroom brengt.
Vrachtverkeer en bevoorrading
Zeker met de opkomst van het kopen via internet zijn bestelbusjes niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. En gezien de grote hoeveelheid vervoerders zijn dat er nogal een hoop. Daarnaast moeten ook alle fysieke winkels (en restaurants, cafés, etc.) bevoorraad worden. Al met al levert dat een hele hoop vrachtverkeer op. Mijn collega’s van D66 maken zich hier al jarenlang druk over en na een hoop gesteggel lijkt het er nu dan toch van te komen: een ‘cargohub’ voor de binnenstad. Een centraal overslagpunt vanwaar goederen met kleinere (elektrische) wagentjes verder de binnenstad in vervoerd worden. En ook voor de pakketbezorgers komen er experimenten met twee ‘mobipunten’ op Overstad en bij Station Noord.
Auto’s
En tenslotte is er nog de auto. De belangrijkste verkeersader daarvoor is de ring. En die kan wel een upgrade gebruiken. Daarvoor wordt momenteel met heel Noord-Holland Noord samen een lobby bij het Rijk opgestart. Want met wat relatief goedkope ingrepen kan de ring het extra autoverkeer dat de komende decennia gaat ontstaan makkelijk aan. En er worden ook miljarden uitgegeven om Almere met Amsterdam te verbinden. Dat kunnen wij een stuk goedkoper.
Tenslotte nog dit: verkeersproblemen spelen niet alleen in de stad, maar minstens zo zeer in veel van onze dorpen. Die zijn nooit gebouwd op autoverkeer (eigenlijk net zomin als de binnenstad van Alkmaar) en zeker in het toeristenseizoen levert dat soms veel overlast op. Met alle (terechte) aandacht voor de nieuwbouwplannen langs het Kanaal mogen we dat niet vergeten. Daarom organiseert de PvdA hier in het najaar een aantal brainstormsessies over in verschillende dorpen. Want de inwoners weten vaak zelf het beste wat wel en niet werkt.
Gijsbert van Iterson Scholten
Raadslid PvdA Alkmaar