Incarnaties van Bowie in film
Column: Lumière
Gepubliceerd: 2 september 2022
Op 15 september verschijnt de nieuwe documentaire Moonage Daydream (Brett Morgen, 2022) over het veelzijdige enigma dat David Bowie heet. Er valt ongetwijfeld veel te zeggen over een muzikant die zoveel genres en tijdsgeesten heeft weten te doorkruisen als Bowie. Maar Bowie heeft ook een geschiedenis als acteur en in de aanloop naar de nieuwe documentaire heeft Filmhuis Alkmaar een Bowie programma opgesteld bestaand uit zijn meest essentiële stukken acteerwerk. Deze selectie bestaat uit The Hunger (Tony Scott, 1983), The Man Who Fell to Earth (Nicolas Roeg, 1976), Merry Christmas, Mr. Lawrence (Nagisa Ôshima, 1983) en Labyrinth (Jim Henson, 1986).
Allemaal interessante films, met allemaal een ‘eigen’ interessante incarnatie van Bowie.
The Hunger (1983)
In The Hunger is Bowie een honderden jaren oude vampier die op een dag confronteerd wordt met zijn eigen mortaliteit. Het is een prachtige, hypnotiserende en vooral visueel gedreven film. Bowie zelf heeft weinig tekst maar dit doet niet af aan zijn vertellende kracht. Deze rol is een testament aan Bowie zijn interessante acteer wijze, deze acteer wijze is vaak afstandelijk en buitenaards. Je snapt nooit helemaal wat er in zijn hoofd speelt, maar er is iets, iets dat speelt bij Bowie. In deze film is het niet moeilijk je vinger te leggen op wat er schuilt achter die niets en toch zoveel zeggende ogen. Dat is bij sommige films anders. Zoals:
The Man Who Fell to Earth (1976)
Bowie is een alien. Dat weet iedereen. Deze rol geeft Bowie de vrije ruimte om dit concept te testen. Bowie is in deze film een alien die naar aarde is gekomen om water te zoeken. Eenmaal op aarde geland is hij vervallen geraakt in een leven van seks, drank, drugs en luxe. Dit maakt de eenzame alien alleen maar melancholischer en triester. Bowie, die zelf tijdens de opnames van deze film kampte met dezelfde problemen, lijkt geen spier te hoeven bewegen om in deze rol te komen. Hij is depressief, verslaafd en wil terug naar huis. De overeenkomst tussen zijn rol en zijn eigen leven maakt deze vertoning – hoewel wat triest – een van zijn beste stukken acteerwerk ooit.
Merry Christmas, Mr. Lawrence (1983)
Dit is zonder twijfel de meest ‘aardse’ vertoning van Bowie. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakt een door Bowie gespeelde militair gevangen in een Japans gevangenenkamp. Hij doet zijn best vrede te bewaren tussen de Japanse officieren en de gevangen soldaten. De rol laat een nuchtere kant van Bowie zien waarbij zijn toch wel serieuze acteer talent prachtig tot zijn recht komt.
Labyrinth (1986)
Weg van het aardse en een volledige 180 graden gedraaid later speelt Bowie The Goblin King Jareth die het baby broertje steelt van de 16 jarige Sarah. Deze – voor zijn tijd indrukwekkende special effects gevulde film – is van de hand van Jim Henson. En is zoals je van de maker van Sesamstraat kan verwachten is het voornamelijk gericht op kinderen. Toch is het poppenwerk vandaag de dag nog mooi om te zien en is een Bowie zo losgeslagen zingend en dansend op zijn eigen geschreven score voor de film een feest om mee te maken. Bowie op zijn gekst, geschikt voor kinderen.
Lumière
Bestel je tickets hier