Laat je (om)scholen in aardig zijn
Column: Milo Berlijn
Gepubliceerd: 12 november 2021
Mijn horeca-carrière startte op mijn 16de als afwasser bij Claus Partyhouse. Ik was voor de 3de keer van school gestuurd en mijn vader vond het welletjes: ‘Aan het werk vriend’! Als puberende en zeer recalcitrante jongeman, gooide ik mijn kont tegen de krib en besloot het NIET leuk te vinden. Die houding hield ik precies 2 dagen vol.
Ik viel als een blok voor de collegialiteit, de dynamiek tussen de keuken en de bediening, de lol en gezelligheid, het harde werken (knallen) en het blij maken van gasten! Natuurlijk waren niet alle gasten en collega’s even leuk, maar de positieve sfeer zorgde ervoor dat je die snel vergat. Ik ging van een bowlingcentrum naar een top-restaurant, verhuisde naar een zalencentrum, werkte in een aantal strandtenten en discotheken en kwam na al deze omzwervingen in de partycatering terecht.
Toendertijd waren de werkdagen met regelmaat langer dan 8 uur, waren koude bitterballen aan het einde van de avond je enige maagvulling, kon ik met kerst, oud & nieuw en de andere feestdagen de verplichte en saaie (schoon)vader- en (schoon)moederavondjes omzeilen en was mijn vriendinnetje soms wat geïrriteerd als ik weer eens te laat thuiskwam met een slok op.
Ik probeerde het op de hotelschool, maar daar bleek dat mijn vooropleiding onvoldoende was en dus moest ik het hebben van alle mogelijke opleidingen die werden georganiseerd door mijn werkgevers. Mijn ouders waren supertrots en ik werkte mij op tot partijmanager en projectleider. Later leidde ik talloze medewerkers op, die na enige tijd aan hun eigen carrière gingen werken.
Nu zoveel jaren later, kom ik ze tegen en zijn ze directeur van een hotel, eigenaar van een restaurant of brasserie, chef-kok, bedrijfsleider, trainer, vertegenwoordiger in de foodindustrie, lid van de raad van bestuur van een bouwbedrijf, chirurg, directeur van een bedrijf of manager van een afdeling. En als ik ze vraag wat de horeca ze heeft geleerd is het antwoord eenduidig: ‘het omgaan met mensen (klanten/patiënten/cliënten), het aanspreken van elkaar, de collegialiteit, het belang van een positieve en gastvrije bedrijfscultuur, het blij maken van andere,’ enz, enz. Als mens en professional hebben ze dus heel erg veel te danken aan deze prachtig mooie bedrijfstak!
Nu, in 2021 is de bedrijfstak nog beter georganiseerd en geprofessionaliseerd wat betreft het Human Being Management. De uren worden veel beter in de gaten gehouden en dus is de kans op te laat thuiskomen zwaar geminimaliseerd (goed voor je relatie), worden er gezondere en goede maaltijden op tijd geserveerd, kan je er zelf voor kiezen om met de feestdagen bij je familie te zijn en kan je je hele leven leren en beter worden!
Dus als ik nu een beroeps- of opleidingskeuze zou moeten maken, dan kies ik wederom voor dit prachtig mooie vak! Dus laat je (om)scholen in aardig zijn :-) En gezien de verwachtingen voor de aankomende jaren, hebben we je keihard nodig!!
#komwerkeninhorecaalkmaar
Milo Berlijn
Trainer/eigenaar Trainmark – www.trainmark.nl