Meer informatie op het wijnetiket
Column: Sico de Moel
Gepubliceerd: 8 december 2023
De tijd van summiere informatie op de wijnfles is voorbij. Vanaf 8 december dit jaar eist de EU meer duidelijk op de etiketten van onze wijnflessen. Wijnproducenten komen niet meer weg met de vermelding van het alcoholpercentage en of er wel of geen sulfieten in zitten.
Het was natuurlijk ook wel een beetje te dol. Waar alle voedingsmiddelen en dranken die in de EU worden verkocht uitgebreide productinformatie moeten laten zien, was dat voor wijnen nooit nodig. Uiteindelijk is de wijnlobby dan toch gebroken. De ambachtelijke mystiek maakt plaats voor moderne transparantie.
Voortaan moeten de calorische voedingswaarden duidelijk op het etiket van de wijnfles worden vermeld. Ook de volledige specificatie van alle ingrediënten en hulpstoffen moet beschikbaar zijn, maar dit mag ook online via een QR-code op de fles. Deze QR-code mag geen commerciële informatie binnen harken.
De logo’s met gezondheidswaarschuwingen, zoals voor zwangere vrouwen of alcohol in het verkeer, hebben het niet gehaald. Gezondheidsorganisaties wilden zelfs grote opvallende waarschuwingen op de fles, zoals bij tabak. Dat blijft ons voorlopig nog even bespaard.
Uit een enquête deze week onder de wijnliefhebbers van Domein Bergen, blijkt de bemoeizucht van de EU niet alom te worden gewaardeerd. Van 25% van de wijnliefhebbers mocht de informatie op het etiket wel iets uitgebreider, 11% is het er helemaal mee eens en vond het ook de hoogste tijd, maar de meeste wijnliefhebbers (62%) vroegen zich toch af waar de EU zich nu toch weer mee bemoeit.
De nieuwe EU etiketteringsregels gelden voor wijnen die hun laatste gisting na 8 december hebben ondergaan. De meeste stille wijnen van de oogst van 2023 die nu liggen te rijpen in de wijnkelders vallen dus nog net buiten de regeling. De mousserende wijnen die nog een tweede gisting moeten krijgen, vallen dus wel binnen de nieuwe regeling.
De QR-codes komen binnenkort vanzelf bij de slijter in de schappen.
Sico