Met de vlam in de pijp
Column: Peter Visser
Gepubliceerd: 8 april 2022
Tijdens de laatste grijze lockdown, werd ik op een morgen wakker. Het was drie koningen en dat is bij ons in de familie een feestdag, waarvan de viering om de bekende redenen weer een jaartje opgeschoven werd. Ik besloot die morgen dat het misschien wel allemaal anders moest. Horeca is niet meer van deze tijd, dus ik moest me beraden op de toekomst. Ik zei het al eens eerder; het was grijs in mijn hoofd en dan ga je denken in waanbeelden. Op de ochtend van drie koningen besloot ik om een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan. Ik ga mij vrachtwagenrijbewijs halen. Ik toog naar de lokale vrachtwagenchauffeurenschool in de polder en schreef mij vol goede moed in. Weet je wat, ik ben nu toch zo lekker bezig, doe mijn bus rijbewijs ook maar.
Een maatje van me heeft een touringcar bedrijf, kon ik daar ook mooi klussies voor doen. Als Rutte zou besluiten het horecaland weer eens op slot te gooien, was ik klaar voor de toekomst. En hoe moeilijk kan het zijn die theorie? Nou, dat weet ik het inmiddels…. Theorie is moeilijk en veel. Mocht je ooit met teveel drank op achter het stuur stappen, bedenk dan, dat je grootste straf wordt om je theorie opnieuw te doen. Alleen dit gegeven moet al genoeg zijn om de hele avond aan de spa rood te zitten. Ik durf te zeggen dat iedereen die na 30 jaar opnieuw de theorie moeten doen, hun Waterloo halen.
Maar dit was slechts het begin. Bij het CBR hebben ze ook bedacht, dat je moet weten hoe een dieselmotor werkt. Ik ben totaal niet technisch onderlegt; dus voor mij was alles nieuw en bovendien zie ik de logica niet. Ik ben nooit verder gekomen dan; bij pech … wegenwacht bellen.
3 weken lang elke dag naar school van 8 tot 13 en daarna huiswerk maken. Met diep respect kijk ik nu naar elke cabine, wetende dat die man of vrouw in dat oranje hessie, een universitaire opleiding achter de rug heeft.
Maar inmiddels weet ik alles van retourleidingen, oliedruk, vergunningen, vrachtbrieven, transitovervoer en tachograven. 5 examens heb ik gedaan en allemaal gehaald. Mijn vooroordeel over het CBR heb ik overboord gegooid. Onderweg naar mijn eerste examen was ik bang dat ik over 1 kam geschoren zou worden met 17 jarige puistenpubers. Maar niets was minder waar. Ze stellen je op je gemak en wijzen je de weg. Dikke pluim voor het CBR.
Na drie weken school en 5 examens mocht ik een proef ronde rijden met de vrachtwagen. Geweldig vond ik het. Daarna was de bus aan de beurt en dat vond ik van een andere orde. Die ochtend was ik in alle vroegte met de motor naar het laatste theorie examen geweest. Het zonnetje scheen, maar het was koud. Daar was ik goed op gekleed. Thermo-ondergoed en warme motorrijlaarzen. Ik had het niet koud. Gedurende de dag werd het echter steeds warmer, dus toen ik in de bus stapte voor mijn eerste les, had ik nog steeds mijn warme kleding van die ochtend aan. Ik stapte achter het stuur en het zonnetje scheen wellustig op dat hele grote voorruit. Nog voor ik het parkeerterrein af was, kwamen de stoomwolken uit mijn laarzen, had ik een vochtige bovenlip, klotsende oksels en het zweet op mijn rug. Ik werd onpasselijk van mijn eigen temperatuur, maar durfde dit niet te delen met de instructeur. Toen bij de eerste bocht, de zon weerkaatste in die enorme glazen voorgevel, zag ik me zelf zitten in het spiegelbeeld. En of het nu kwam door de hitte of de zenuwen, maar in dat spiegelbeeld zag ik mezelf veranderen in een man met een wit overhemd, rode stropdas, grijze spencer met logo, grijze bandplooibroek en zwarte leren schoenen met rubberen zolen. Ga ik ooit met een bus vol dronken droppies naar Salou of wil ik ooit met een bus grijze bejaarden naar Keulen? Nee zei mijn zwetende spiegelbeeld; dat ga jij nooit doen. Ik heb t stuur overgedragen aan de instructeur. Ik ging met opgeheven hoofd uit de bus, de frisse lucht in en stapte weer op de motor. Met de vlam in de pijp blijft bij mij beperkt tot de Scania, ondanks mijn twee behaalde bus theorie-examens. In oktober ga ik mijn praktijk doen… wees gewaarschuwd.
Peter Visser