HomeAdverteerdersTip de redactieColofon Nieuwsbrief ontvangen
Inschrijven Flessenpost uit Alkmaar
Dan spoelt het flesje iedere vrijdag aan in je mail
AANMELDEN
Uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het versturen van de Flessenpost uit Alkmaar. U kunt altijd de afmeldlink gebruiken, deze is opgenomen in de nieuwsbrief.
close-link

Deel

advertentie

Parkeren in de binnenstad

Column: Gijsbert van Iterson Scholten

Parkeren in de binnenstad

Onlangs werd een onderzoek gepresenteerd naar vernieuwing van de Karperton garage. Een garage waar veel Alkmaarders problemen mee hebben, want van binnen is hij krap en van buiten is hij lelijk. Het onderzoeksbureau stelde drie varianten voor, waarvan er twee verder uitgezocht gaan worden. Slopen en een nieuwe bouwen en slopen en onder het Kanaal een nieuwe bouwen.

De PvdA is voorstander van het slopen van de Karperton garage. En zou liefst zien dat er op de plek van de garage (ook) woningen komen. Maar voordat we een nieuwe garage gaan bouwen, zouden we eerst moeten nadenken over hoe we überhaupt om willen gaan met parkeren in de binnenstad. Geparkeerde auto’s nemen namelijk heel veel ruimte in beslag. En die ruimte is dan niet beschikbaar voor bijvoorbeeld woningen, terrassen, voetgangers en fietsen.

Laat ik drie voorbeelden geven. Het eerste is historisch. In de jaren ’70 was het Waagplein nog één grote parkeerplaats. Op oude foto’s staan lange rijen auto’s en is er geen terras te zien. Gelukkig is dat intussen anders! In steeds meer steden worden dit soort pleinen omgezet van parkeerplaatsen naar gezellige verblijfsplekken. Meestal tot grote tevredenheid van de inwoners. In Alkmaar hebben we nog genoeg andere pleinen (en wellicht zelfs straten) waar we dit ook zouden kunnen doen. Denk aan het Hofplein of het Doelenveld. Dat scheelt ook verkeer op de Gedempte Nieuwesloot. Maar de afgelopen jaren zijn er juist parkeerplaatsen bijgekomen in de binnenstad, bijvoorbeeld op de Paardenmarkt. De vraag is of onze stad daar nu echt aantrekkelijker van wordt.

Het tweede voorbeeld zijn de grachten. Nu de Westelijke Laat voetgangersgebied wordt, moeten fietsers ergens anders heen. En bewoners van de Oudegracht stellen terecht dat er bij hun voor de deur maar beperkt ruimte is om die fietsers op te vangen. Maar wat nou als we alle parkeerplaatsen langs de gracht op zouden geven? Dan win je zo anderhalf tot twee meter. Aan beide zijden van de gracht. En verdwijnt ook veel autoverkeer. Ruimte genoeg dus voor een nieuw fietspad én een brede stoep.

Ten derde komen er de komende jaren honderden woningen in de binnenstad bij. Boven winkels is vaak nog ruimte genoeg voor nieuwe appartementen. Maar als er bij elk appartement ook een parkeerplaats aangelegd moet worden, lukt dit natuurlijk nooit. En als al die nieuwe binnenstadsbewoners ook een vergunning voor de huidige parkeerplekken aan gaan vragen, wordt het alleen maar voller op straat. Misschien dat we dus wel moeten zeggen dat nieuwe binnenstadsbewoners alleen nog maar in de garages mogen parkeren. Of dat we alleen nog parkeervergunningen af gaan geven voor deelauto’s.

Dit zijn belangrijke vragen die de komende periode in de gemeenteraad beantwoord moeten worden. Voordat we miljoenen gaan investeren in een nieuwe garage. Wat de PvdA betreft betrekken we de bewoners van de binnenstad nadrukkelijk bij deze discussie. En misschien dat de uitkomst wel gaat zijn dat er meer parkeergarages moeten komen. Want de auto’s van binnenstadsbewoners verdwijnen niet zomaar. En voor mindervaliden of zorgverleners zullen er waarschijnlijk altijd wat parkeerplekken op straat nodig blijven. Maar voor veel andere mensen is een paar minuten lopen om hun auto netjes in een overdekte garage te stallen misschien helemaal geen onoverkomelijk bezwaar. Daar zouden we op zijn minst het gesprek over moeten openen. Het CDA stelde eerder al voor de Singelgarage uit te breiden. In dit kader zou dit misschien best een goed idee zijn. Net als het bouwen van een grotere Karperton garage. Onder het kanaal, op de huidige plek, of misschien wel op Overstad. Maar pas als we weten hoe we de beschikbare ruimte willen gebruiken: voor auto’s, of voor al die andere dingen die je op straat kan doen.

Gijsbert van Iterson Scholten

advertentie

Meer 'Politiek':

Word een voedselbank voor bijen

19 april 2024

Column: Sarah Pesie

Op weg naar het weiland waar mijn paarden staan, passeer ik bermen vol fluitenkruid, koolzaad en klaprozen. Iets verderop, in de polder, zie ik veldjes waar klaver, speenkruid en

De Keerlen God en mijn Oudorperpolder

19 april 2024

Column: John van der Rhee

Ik ben als geboren en getogen Alkmaarder een trotse kaaskop, en bovendien een liefhebber van geschiedenis. En dat geldt al helemaal voor de geschiedenis van de Alkmaarse regio

Lentekriebels

12 april 2024

Column: Mieke Biesheuvel

De afgelopen dagen was het heerlijk weer. De zon scheen in een prachtige blauwe lucht met hier en daar een lieflijk wit wolkje. En dan begint het in mij te kriebelen en te borrelen

Waarom worden non-binaire spelers buitenspel gehouden?

12 april 2024

Column: Luuk Balder

Stel je voor dat je non-binair bent en van voetballen houdt. Van de voetbalbond mag je niet meevoetballen in je team omdat er een M in je paspoort staat en geen X

Alle kleine bee(s)tjes helpen

22 maart 2024

Column: Beanca de Goede

Er komt een berichtje van de Paddenwerkgroep Noord-Kennemerland binnen: ze kunnen hulp gebruiken bij de paddentrek, die op het punt van losbarsten staat. Voor onze

Mannetjes met kleine pikkies

22 maart 2024

Column: John van der Rhee

U weet misschien nog dat ik exact 3 jaar geleden (maart 2021)  de vreselijke verhalen van mijn 3 dochters over seksuele straatintimidatie, “gewoon” in ons Alkmaar, tijdens een

Met de nachttrein naar Alkmaar, en dan?

15 maart 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Er komt een proef van twee jaar met een nachttrein die van Amsterdam CS naar Alkmaar rijdt. Deze gaat op vrijdag/zaterdagnacht en op zaterdag/zondagnacht rijden, en (voorlopig)

Toekomstgerichte Bruggenbouwers

15 maart 2024

Column: Maaike Kardinaal

Al zestig (!) jaar wordt er gesproken over de Bestevaerbrug, de verbinding over het kanaal tussen Ouddorp en Overdie. En nu er ook in Alkmaar Zuid veel woningen worden

Hulplijn

8 maart 2024

Column: Ben Bijl

BAS zijn naam zegt het al: Belangen Alkmaarse Samenleving. We komen op voor belangen van de Alkmaarders en dat willen we nog extra kracht bij zetten door deze

Ministerie erkent Noord-Holland Noord officieel als landelijke cultuurregio

8 maart 2024

‘Zee aan ruimte, land vol cultuur’

Met het regioprofiel ‘Zee aan ruimte, land vol cultuur’ hebben de 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en lokale culturele instellingen het Ministerie van OCW (Onderwijs,

Kedeng kedeng

8 maart 2024

Column: Victor Kloos

Weet u het nóg, het nummer van Guus Meeuwis?  Nou, dat nummer zorgde altijd voor een feestje. En werd ook altijd met een trein geassocieerd. En deze maand stond de nachttrein

Vakmanschap

1 maart 2024

Column: Katinka Kerssens

Het voordeel van Raadslid zijn is dat ik veel mag zien en beleven in Alkmaar.  Dat is leuk, leerzaam en interessant. Terugblikkend in mijn agenda van 2024 springt het woord vakmanschap eruit.  

Subsidie voor maatregelen tegen hitte, droogte en wateroverlast

1 maart 2024

Enorme regenbuien of juist periodes van lange droogte komen vaker voor

Inwoners en bedrijven in de gemeente Alkmaar kunnen nu subsidie aanvragen voor klimaatadaptieve maatregelen. Dit zijn maatregelen die de omgeving helpen beter

Wolven

23 februari 2024

Column: John van der Rhee

Het is weer zover; het zijn die donkere dagen na Kerst. Januari, februari, het zijn donkere maanden waarin eigenlijk niets gebeurt, maar waarin gelukkig wel een weekje vakantie zit

Mantelzorg verdient meer waardering

23 februari 2024

Column: Jolanda Eerhart

Onze overheid wil dat ouderen en chronisch zieken ‘zelfregie’ houden zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Door bezuinigingen en

Morbide Obesitas

16 februari 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Wat vond ik het jammer dat ik er niet was toen de gemeenteraad debatteerde over de spreidingswet vorige maand! En dat ik er niet bij was toen Ben Bijl een prachtig lintje kreeg

Goed nieuws voor Alkmaarse treinreizigers!

16 februari 2024

Column: Paul de Graaf

Als het over mobiliteit gaat, gaat het vaak over de auto. Maar die heeft niet iedereen. Een op de vijf mensen heeft zelfs geen rijbewijs. Ikzelf heb er bewust voor gekozen om geen

Maakt schoolzwemmen een comeback?

9 februari 2024

Column: Boran Bilbal

Steeds meer kinderen hebben geen zwemdiploma. Het aantal kinderen zonder zwemdiploma is in de afgelopen jaren snel gestegen, van 6 procent in 2018 naar 13 procent in 2022. Vooral in

Openbare bijeenkomst ‘De burger is niet gek’

9 februari 2024

18 februari in Wijkcentrum Mare Nostrum

Kom ook naar de openbare bijeenkomst 'De burger is niet gek' op 18 februari vanaf 15:00 in Wijkcentrum Mare Nostrum. Is democratie in de gemeente 1 x in de 4 jaar een hokje rood kleuren

Hoe ziet Alkmaarse kunst en cultuur er in 2040 uit?

9 februari 2024

Gemeente nodigt inwoners uit om ideeën te delen

Alkmaar groeit de komende jaren uit tot een gemeente met zo’n 130.000 inwoners. Er komen nieuwe wijken bij. En voor onze dorpen streven we naar ‘straten erbij’ voor sterke en vitale

Even voorstellen: Laurens Marc Lakeman

9 februari 2024

Column: Laurens Marc Lakeman

Als trotse kaaskop uit Alkmaar, ben ik afgelopen december beëdigt tot commissielid in de gemeente Alkmaar. Al lange tijd volg ik met veel interesse de politiek in onze mooie stad

Asielopvang in Alkmaar

2 februari 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Begin januari werd er dan – eindelijk – een klap gegeven op de plannen om het oude Belastingkantoor aan de Robonsbosweg gedeeltelijk opnieuw open te stellen

De Alkmaarse stadsbus op weg naar…nergens

2 februari 2024

Column: Sasja Spek

Tussen hoop en vrees las ik het artikel ‘minder vaak een bus, maar sneller op school’. Na een paar regels lezen verdween de hoop die ik ergens nog voelde sneller dan de sneeuw

GroenLinks en PvdA stellen vragen over bezuiniging jeugdzorg

2 februari 2024

College wil 6 miljoen euro bezuinigen op jeugdzorg

Al tijdens de begrotingsbehandeling van 2024 hebben GroenLinks en PvdA erop gewezen hoe onrealistisch het plan van het college is om 6 miljoen minder te gaan besteden

Steun de kerk in West-Graftdijk

2 februari 2024

Column: Matthijs de Boer

Al eeuwen zijn de kerken in onze dorpen een plek waar mensen elkaar ontmoeten, het leven wordt gevierd of afscheid wordt genomen van dierbaren. Doordat steeds minder mensen

Hoedenweer!

26 januari 2024

Column: John van der Rhee

De grote winterstormen en weerdepressies met veel regenbuien zijn ons weer volop aan het teisteren en geselen. Ik zie veel mensen in de stad, maar ook daarbuiten, worstelen

Red kikkers en padden uit de put

26 januari 2024

Column: Sarah Pesie

Straatkolken – in de volksmond ‘rioolputten’ genoemd – zijn een dodelijke val voor amfibieën. Rond de 1 à 2 miljoen kikkers, padden en salamanders belanden er jaarlijks in

Leefbaar Alkmaar pleit voor meer inzet jongerenhuisvesting

19 januari 2024

Jongeren moeten door hun korte inschrijfduur vaak lang wachten op een huurwoning

Een half jaar geleden pleitte de gemeenteraadsfractie van Leefbaar Alkmaar voor extra inzet van de gemeente voor jongerenhuisvesting. Dat idee kreeg toen helaas geen meerderheid in de

Hoeveel visie krijgt de mobiliteitsvisie?

19 januari 2024

Column: Marco Bontje

De nieuwe mobiliteitsvisie voor Alkmaar komt er dit jaar dan toch echt aan. De komende maanden zal er nog veel over gediscussieerd en geparticipeerd worden, maar in juni

GroenLinks en PvdA stellen vragen over budget AlkmaarPas

12 januari 2024

Genoeg aanleiding om serieus te kijken naar de systematiek van de AlkmaarPas

In reactie op het artikel in het Noord-Hollands dagblad getiteld "Armen maken shoptegoed AlkmaarPas niet op” hebben GroenLinks en de PvdA samen artikel 42

Fietslift

12 januari 2024

Column: Rob Haverlag

Met al die drukte op de stadse wegen is het goed dat de gemeente Alkmaar het fietsen in oa de binnenstad wil stimuleren. Immers parkeren voor de auto is prijzig en

Half december

15 december 2023

Column: Katinka Kerssens

Zo half december zijn beschouwingen over het afgelopen jaar, de vraag ‘hoe kom ik de feestdagen goed door’ en een blik vooruit naar 2024 het gesprek van de dag

GroenLinks en PvdA stellen vragen over verlaagde studietoeslag

15 december 2023

Het gaat om toeslag voor studenten die door een beperking geen bijverdiensten hebben

Vroeger had Alkmaar een toereikende studietoeslag voor deze studenten, maar vorig jaar is die toeslag drastisch verminderd. In de meeste gevallen tot zo’n 1000 euro

Rooksignalen

8 december 2023

Column: Sarah pesie

Net als vorig jaar heeft Partij voor de Dieren Alkmaar ruim voor de jaarwisseling een meldpunt voor vuurwerkoverlast geopend. Het harde geknal was dit jaar al vroeg te horen

Inschrijven Flessenpost uit Alkmaar
Dan spoelt het flesje iedere vrijdag aan in je mail
AANMELDEN
Uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het versturen van de Flessenpost uit Alkmaar. U kunt altijd de afmeldlink gebruiken, deze is opgenomen in de nieuwsbrief.
close-link
Terug