Parkeren in de binnenstad
Column: Gijsbert van Iterson Scholten
Gepubliceerd: 3 juni 2022
Onlangs werd een onderzoek gepresenteerd naar vernieuwing van de Karperton garage. Een garage waar veel Alkmaarders problemen mee hebben, want van binnen is hij krap en van buiten is hij lelijk. Het onderzoeksbureau stelde drie varianten voor, waarvan er twee verder uitgezocht gaan worden. Slopen en een nieuwe bouwen en slopen en onder het Kanaal een nieuwe bouwen.
De PvdA is voorstander van het slopen van de Karperton garage. En zou liefst zien dat er op de plek van de garage (ook) woningen komen. Maar voordat we een nieuwe garage gaan bouwen, zouden we eerst moeten nadenken over hoe we überhaupt om willen gaan met parkeren in de binnenstad. Geparkeerde auto’s nemen namelijk heel veel ruimte in beslag. En die ruimte is dan niet beschikbaar voor bijvoorbeeld woningen, terrassen, voetgangers en fietsen.
Laat ik drie voorbeelden geven. Het eerste is historisch. In de jaren ’70 was het Waagplein nog één grote parkeerplaats. Op oude foto’s staan lange rijen auto’s en is er geen terras te zien. Gelukkig is dat intussen anders! In steeds meer steden worden dit soort pleinen omgezet van parkeerplaatsen naar gezellige verblijfsplekken. Meestal tot grote tevredenheid van de inwoners. In Alkmaar hebben we nog genoeg andere pleinen (en wellicht zelfs straten) waar we dit ook zouden kunnen doen. Denk aan het Hofplein of het Doelenveld. Dat scheelt ook verkeer op de Gedempte Nieuwesloot. Maar de afgelopen jaren zijn er juist parkeerplaatsen bijgekomen in de binnenstad, bijvoorbeeld op de Paardenmarkt. De vraag is of onze stad daar nu echt aantrekkelijker van wordt.
Het tweede voorbeeld zijn de grachten. Nu de Westelijke Laat voetgangersgebied wordt, moeten fietsers ergens anders heen. En bewoners van de Oudegracht stellen terecht dat er bij hun voor de deur maar beperkt ruimte is om die fietsers op te vangen. Maar wat nou als we alle parkeerplaatsen langs de gracht op zouden geven? Dan win je zo anderhalf tot twee meter. Aan beide zijden van de gracht. En verdwijnt ook veel autoverkeer. Ruimte genoeg dus voor een nieuw fietspad én een brede stoep.
Ten derde komen er de komende jaren honderden woningen in de binnenstad bij. Boven winkels is vaak nog ruimte genoeg voor nieuwe appartementen. Maar als er bij elk appartement ook een parkeerplaats aangelegd moet worden, lukt dit natuurlijk nooit. En als al die nieuwe binnenstadsbewoners ook een vergunning voor de huidige parkeerplekken aan gaan vragen, wordt het alleen maar voller op straat. Misschien dat we dus wel moeten zeggen dat nieuwe binnenstadsbewoners alleen nog maar in de garages mogen parkeren. Of dat we alleen nog parkeervergunningen af gaan geven voor deelauto’s.
Dit zijn belangrijke vragen die de komende periode in de gemeenteraad beantwoord moeten worden. Voordat we miljoenen gaan investeren in een nieuwe garage. Wat de PvdA betreft betrekken we de bewoners van de binnenstad nadrukkelijk bij deze discussie. En misschien dat de uitkomst wel gaat zijn dat er meer parkeergarages moeten komen. Want de auto’s van binnenstadsbewoners verdwijnen niet zomaar. En voor mindervaliden of zorgverleners zullen er waarschijnlijk altijd wat parkeerplekken op straat nodig blijven. Maar voor veel andere mensen is een paar minuten lopen om hun auto netjes in een overdekte garage te stallen misschien helemaal geen onoverkomelijk bezwaar. Daar zouden we op zijn minst het gesprek over moeten openen. Het CDA stelde eerder al voor de Singelgarage uit te breiden. In dit kader zou dit misschien best een goed idee zijn. Net als het bouwen van een grotere Karperton garage. Onder het kanaal, op de huidige plek, of misschien wel op Overstad. Maar pas als we weten hoe we de beschikbare ruimte willen gebruiken: voor auto’s, of voor al die andere dingen die je op straat kan doen.
Gijsbert van Iterson Scholten