Recensies
Column: Fernando Jonker
Gepubliceerd: 29 juli 2022
Recensies, sommige chefs of restaurateurs geven er niks om en sommigen vinden recensies wel belangrijk. Ik behoor tot degene die recensies wel belangrijk vinden. Recensies geven je toch een idee hoe gasten hun beleving ervaren bij jou in het restaurant. Het maakt je ook trots en geeft een reden om altijd voor het beste te gaan. Op school haalde ik nooit een negen of een tien. Ik ging altijd voor een 6 of een 7. Maar voor het koken heb ik altijd wel een 9 of een 10 gehaald. Dit haalde ik natuurlijk nooit alleen, maar was ook altijd te danken aan mijn collega’s.
Van de week zat ik toevallig te kijken of we wellicht nieuwe recensies er bij hadden gekregen. En tot mijn verrassing waren er inderdaad nieuwe recensies bijgekomen. Het gemiddelde voor ambiance: 9,5, gemiddelde voor het eten: een 9,7 en het gemiddelde voor de service: een 9.8!
WOW, 9,8 voor de service. Wat ben ik Trots op mijn vriend en compagnon Mark Zomers. We doen het zeker met zijn allen, maar dit is toch wel de verdienste van mijn vriend. Onze vaste kracht Mandy was bij ons lelijk van de trap afgevallen, met als gevolg dat ze helaas thuis in het gips aan het herstellen is. Erg balen, maar niks aan te doen. De blessure van Mandy betekende dat mark in zijn eentje aan de voorkant stond. Zeker met hulp van Rutger en mijzelf redden we het tot nu toe wel. Maar complimenten voor mark, die de hele avond rent en vliegt zonder iemand iets te kort te doen. Voelt precies aan wanneer en hoe hij bij de gasten moet staan.
Het zijn drukke tijden. En daar waar Rutger en ik af en toe wel eens denken: hoe gaan we deze avond overleven? Daar hoor je Mark eigenlijk nooit klagen… Pas aan het einde van de avond zegt hij wel eens ‘’ik ben kapot, wat een avond!’’. Bij deze wil ik iedereen bedanken voor het feit dat onze gasten de moeite nemen om een recensie achter te laten. Het wordt echt zeer gewaardeerd. En wellicht ga ik daar ook mee beginnen. Ik geniet bijvoorbeeld van de recensies van mijn vriend en collega Marcel. Hij beschrijft zijn belevingen na bezoek aan een restaurant. En Marcel heeft passie voor de horeca. Het geeft mij weer een tip om een volgende keer daar te gaan eten waar Marcel heeft gegeten.
Afgelopen week was mijn jongste dochter Zoë jarig. En wij besloten te gaan eten bij Loetje in Bergen… Ik zeg altijd: het maakt niet uit of je kreeft of een hamburger of een biefstuk serveert. Zorg er voor dat gasten de moeite nemen om bij jou te komen eten. Het maakt niet uit, als je maar een signature heb. En loetje die heeft absoluut een signature, de biefstuk. Elke keer als ik er kom is de biefstuk altijd goed. Goede Cuisson en goed op smaak. Volle bak ook altijd. Respect!
Toen we uitgegeten waren kregen we de dessert kaart. Max stelde voor om naar Lady Papa te gaan voor een pecantaartje met een stukje blauwe kaas, het zoete en hartige is ultiem. En bij Lady Papa komen we ook altijd graag. Lunch, diner, het maakt niet uit, maar het is altijd on point. Respect voor Bram Haver voor wat hij eerst in het ijkgebouw wist neer te zetten en nu bij Lady Papa… En de service is altijd vlot, vriendelijk en goed. Vanavond is Marcel er niet, maar als hij er is, is het altijd feest. Altijd oprecht geïnteresseerd en altijd in voor een geintje of een goed gesprek. Soms geeft hij advies of snijdt hij een leuk onderwerp aan om over te sparren… Marcel was ook degene die op een avond, toen nog in het ijkgebouw waar Fernando’s als gastbedrijf mocht koken en Mark daar in de bediening liep, tegen mij zei: ‘’Ik zie Mark vanavond en ik heb al een paar keer bij jullie gegeten en Mark is een van de beste gastheren waar ik ooit mee heb gewerkt’’… Ik antwoorde: Ik ben blij dat je dat zegt want dat vind ik ook! En de 9,8 voor de service bij Fernando’s bevestigt waar wij het toen al over eens waren!
Fernando Jonker