The Northman
Column: Lumière
Gepubliceerd: 22 april 2022
In 2019 vergaarde Regisseur Robert Eggers grote successen met zijn bizarre film The Lighthouse en hoewel deze film wat onorthodox was, sloeg hij toch aan bij groot publiek en werd hij unaniem onthaald als een indrukwekkend werk. Daarvoor maakte Eggers een persoonlijke favoriet van mij, The VVitch: A New-England Folktale (2015). Ook deze film was onorthodox maar succesvol. En nu kunnen we genieten van The Northman waarin we een viking prins zijn vader zien wreken. Het is een bovennatuurlijke tocht door het pantheon van de Noren en meer dan dat een bijzonder menselijk verhaal. En juist daarin is Eggers een genie; mythologisch maar menselijk.
The VVitch (spreek uit als Witch), gaat over een religieus fanatieke familie die in 1630 de onbewoonde bossen van New England willen koloniseren. Maar naar mate de tijd vordert wordt hen familieweefsel onder de zware druk van religieuze dogma langzaam maar zeker uiteengereten. En hoewel deze destructie wordt gevoed door een in het bos wonende heks, gaat helemaal niet over haar. Het gaat over de mensen die niet met elkaar kunnen leven. Ouders die wantrouwend zijn naar hun puberende dochter, kinderen die vervelend zijn en het afzetten van de puberdochter tegen de ouderlijke dogma’s. Deze film is in essentie een familiedrama geëxtrapoleerd naar een horror film. Het is dus eigenlijk een bijzonder menselijke film.
Zijn tweede film, The Lighthouse, is een bizarre koortsdroom gesitueerd op een geïsoleerd vuurtoren eiland. Een totaal hopeloos bestaan met als enige lichtpunt, het goddelijke licht van de vuurtoren. Wederom zijn hier bovennatuurlijke krachten aan het werk die de zaken opschudden maar in essentie is het een film over eenzaamheid, hopeloosheid en verlangen. Wederom zitten we te kijken naar de meest menselijke soort problemen. Een menselijke film, in een mythische hulsel.
De heks in The VVitch is niks meer dan de belichaming van een opstandige tienerdochter, de vuurtoren is verlangen in een anderzijds hopeloos bestaan en The Northman is menselijke, nee dierlijke, passie in een mythologische vertelling. Wraak, bloed, familie en liefde – met andere woorden – leven en dood. Er zijn weinig zaken meer menselijk dan deze en dit is het doorlopende thema in de films van Eggers. Ze zijn allen een bijzonder menselijke ervaring, waarin je wordt afgeleid door de meest bizarre en adembenemende tavarelen. Een groot spektakel om een heel teerbare en menselijke kern bloot te leggen.
Dit is het geheim van Eggers zijn bizarre films die groots verkopen.
Prachtig om naar te kijken, menselijk om te ervaren.
Lumière