Woningen, groen en parkeren bij onze stations
Column: Gijsbert van Iterson Scholten
Gepubliceerd: 10 december 2021
Ik schreef er eerder ook al over: de stationsgebieden gaan radicaal op de schop. Afgelopen week bespraken we in de commissie de zogeheten ‘ontwikkelbeelden’ voor de beide stations. Die ontwikkelbeelden geven een idee van hoe de omgeving er uit gaat zien, zonder al meteen alles heel precies vast te leggen. Daarmee is er nog volop ruimte voor inspraak op wat er precies gebouwd gaat worden, maar zetten we wel vast een ‘stip op de horizon’. Zo weet iedereen waar we naar toe werken.
Inspraak is namelijk wel belangrijk en zien we helaas nog niet altijd overal goed gaan. Juist bij dit soort ingrijpende veranderingen is het belangrijk dat de buurt hier vanaf het begin goed in meegenomen wordt en zich ook achter de ambities kan scharen. Als je samen weet waar je het voor doet, wordt het ook makkelijker praten over hoe je dat moet doen.
De twee voornaamste ambities die uit deze plannen spreken zijn woningbouw en vergroening van de omgeving. Door vlak bij de stations nieuwe woningen te bouwen (alles bij elkaar ca. 2.000) hebben de mensen die daar komen te wonen (naar verwachting ook een hoop jongeren zonder kinderen) minder snel een auto nodig. Wat weer goed is voor de leefbaarheid van de stad. En door veel nieuw groen toe te voegen en in verschillende hoogtes te bouwen, behoudt het gebied een vriendelijke uitstraling, ook als we er echt duidelijk een meer stedelijke omgeving van maken. Tegelijkertijd is vergroening essentieel voor het tegengaan van wateroverlast en hittestress. Problemen die nu al spelen, maar in de toekomst alleen maar meer voor zullen komen.
Een derde issue is verkeer. Er zullen altijd mensen met de auto naar het station blijven komen om daar de trein te pakken. Daarom moet er ook goed nagedacht worden over verkeersstromen en parkeergelegenheid. In de stad hangt dat heel erg samen met de algehele verkeersvisie en de ontsluiting van de nieuwe woningen langs het kanaal. In het ontwikkelbeeld wordt daar goed rekening mee gehouden door van de stationsstraat een fietsstraat te maken en auto’s en bussen zoveel mogelijk direct langs het spoor aan de noordzijde te leiden. Voor station Noord liggen er nog verschillende keuzes voor. De PvdA heeft daar een duidelijke voorkeur in, waarvan we hopen dat de rest van de raad zich er ook in kan vinden.
Dit is ons idee. Bouw één grote parkeergarage aan de zuidzijde van het station (de kant van de Hoornse Vaart zeg maar) waar iedereen die met de auto komt in kan parkeren. Dicht bij de ring, dus makkelijk bereikbaar en met ruimschoots voldoende plekken zodat je niet meer eindeloos hoeft te zoeken. Zo voorkom je dat mensen heen en weer rijden tussen verschillende parkeerplaatsen en haal je autoverkeer weg aan de kant waar de meeste mensen wonen: de noordzijde. De parkeerplaatsen daar (langs het spoor) zouden omgezet kunnen worden in groen. Of in woningen, zodat er elders meer ruimte voor groen blijft. Maar de enige parkeergelegenheid die je overhoudt is voor bewoners. En eventueel een paar invalidenparkeerplekken en een kiss&ride strook. Om te voorkomen dat mensen in de wijk gaan parkeren zou hier vergunninghoudersparkeren ingevoerd kunnen worden.
Meer groen, meer parkeerplaatsen, met minder verkeer en minder blik op straat. Dat klinkt als een uitstekend plan, toch? Zo houden we de stad leefbaar, ook als die groeit. We hopen dan ook van harte dat de rest van de raad zich in deze stip op de horizon kan vinden.
Gijsbert van Iterson Scholten
Raadslid PvdA Alkmaar