Sluizen
Column: ikWik
Gepubliceerd: 4 augustus 2023
Maar daar kun je tegenwoordig niet meer overheen rijden. Dan doel ik op de sluizen van IJmuiden. Wegen zijn afgesloten vanwege verregaande werkzaamheden. De lucht wordt nog steeds van kleur voorzien door de voormalige Hoogovens, het Noordzeekanaal opent zich voor de vele Cruiseschepen welke naar Amsterdam stomen en een enkel zeiljacht probeert met de wind in de zeilen daar tussendoor te manoeuvreren. Maar ook de brug van zijkanaal C probeert een toontje mee te blazen: door tijdens de spits open te gaan en een tijdlang open te blijven. Waardoor het vervoer stokt, de lichten langdurig op rood blijven staan en het eten thuis zich kan gaan opmaken voor de magnetron.
Een idee borrelt op uit de koker van het gemeenteraadslid Gino Zucotti van OPA. Nu de huidige coalitie aan het roer is komen te staan, kunnen ook ‘wilde plannen’ tevoorschijn gaan komen. Met je sloepje heel Alkmaar door. We hebben immers onze grachten nog steeds, de singels lenen zich uitstekend voor waterverkeer en de handhaving kan mogelijk worden uitgebreid. Met snellere boten en de vraag of iedereen wel een vergunning heeft. Geluidsoverlast neemt af, gezelligheid neemt toe. Want dat zijn vormen van vermaak welke niet voor iedereen is weggelegd.
Kaasstad met zijn eigen Kaas en water in overvloed. Maar het noorden van Alkmaar dient dan wel ontsloten te worden. Er is immers een verschil in de hoogte van het Noord-Hollands Kanaal en Alkmaar Noord. Ook dat dient ontsloten te worden, opdat er toekomst voor dit gebied voorhanden komt. Want er komt Hoogbouw langs het Kanaal, panden zijn al gesloopt en het wachten is op de projectontwikkelaar welke zijn nek gaat uitsteken. 15.000 is niet zomaar een getal. En dan die sluis: een technologisch hoogstaande elektromechanisch aangedreven duurzame zelfbedienbare en met zonnepanelen bedekte sluis. En ook over de plaats in nagedacht. Ter hoogte van de Priemstraat in Alkmaar langs de Kanaaldijk, net boven de Rekerhout en winkelcentrum de Mare. Ook de naam is voor hem al bekend: de ‘Rekersluis’ daar lag ongeveer de rivier de Rekere.
Wordt Alkmaar Noord op die manier ontsloten, hebben de Nederlandse Spoorwegen andere plannen. Proberen de Kop van Noord-Holland van minder treinen te gaan voorzien. Intercities welke verdwijnen, stoptreinen welke ieder tussenliggend station van Alkmaar naar Haarlem aandoen en het feit dat deze treinen Sprinters heten, komt hooguit doordat ze even op snelheid komen om dan weer af te moeten remmen. Voor het volgende station.
Een sluis, kijk niet vreemd op wanneer er ook nog plannen komen om ook Alkmaar van een Waterpoort te gaan voorzien. Met Sneek als lichtend voorbeeld. En wanneer je verwacht dat alles ook wel gratis zal zijn, mogelijk dat een sluiswachter met een klomp geld uit je beurs gaat hengelen. Heeft veel weg van nostalgie om over de Bestevaerbrug nog maar te zwijgen. Laat staan Victorie(brug)
ikWik