20 vragen aan Mark van der Linden
Eigenaar van ML Bewindvoering
Gepubliceerd: 25 februari 2022
Elke week stellen wij 20 vragen aan een andere ondernemer uit Alkmaar en omgeving. Deze week is het de beurt aan Mark van der Linden, eigenaar van Middelbeek & Van der Linden Bewindvoering en mentorschap.
1. Vertel eens iets over jezelf.
Ik ben Mark van der Linden. In 1983 geboren in Amsterdam en sinds mijn 7e woonachtig in Alkmaar.
2. Hoe ben je ooit in de bewindvoering terechtgekomen?
Tot in 2013 werkte ik bij stichting MEE (nu MEE De Wering), waar ik mij als consulent voornamelijk focuste op mensen met financiële problemen.
Mijn compagnon David Middelbeek is daar ook werkzaam geweest. We wilden beiden iets anders gaan doen en vanwege de affiniteit en kennis, was bewindvoering eigenlijk een heel logische en passende keuze.
3. Waarom heb je besloten hier je werk van te maken?
Dat komt zowel door de affiniteit met alles rondom financiën als de affiniteit met de doelgroep waar we het werk voor doen.
4. Wat kan je vertellen over jouw bedrijf?
Naast bewindvoering bieden we sinds enge tijd ook mentorschap en curatele aan. Dat wil zeggen dat wij ook op gezondheidsvlak de belangen van mensen kunnen behartigen. Denk aan iemand met dementie, of iemand met GGZ-problematiek, mensen die geen familieleden hebben die voor hun belangen kunnen opkomen. Wij hebben allemaal een maatschappelijk werk achtergrond, wat maakt dat we de expertise in huis hebben om ook deze vormen van ondersteuning aan te kunnen bieden.
5. Wat zijn de grootste uitdagingen die je in je werk tegenkomt?
De grootste uitdaging is het behartigen van de belangen en tegelijkertijd realistisch zijn. Bij iemand met een uitkering, kan het budget erg krap zijn. Hoewel het niet altijd even leuk is om iemand teleur te moeten stellen, moeten we soms toch aangeven dat er echt geen extra geld meer is, terwijl we ons ook realiseren dat er voor een kwalitatief goed leven soms ook wat extra geld nodig kan zijn. Daarnaast spelen er altijd diverse belangen.
6. Wat maakt jouw werk leuk?
De afwisseling, de variatie aan mensen waar wij dagelijks contact mee hebben en die zo ieder hun eigen unieke situatie hebben. Het verbeteren van hun (financiële) situatie.
7. Waarom heb je besloten je bedrijf te starten in Alkmaar?
Zowel mijn compagnon als ik zijn beiden woonachtig in Alkmaar, dus die keuze was snel gemaakt. Vanuit hier kunnen we onze cliënten in de hele regio goed bereiken. Zo hebben we cliënten in Den Helder, maar bijvoorbeeld ook in Haarlem
8. Wat trekt jou aan in Alkmaar?
Ik vind Alkmaar een gezellige stad, wat mede door de grootte komt. Niet het anonieme van het grote Amsterdam, maar wel alle faciliteiten en daarbij ook nog eens niet zo heel ver van het strand.
9. Speelt jouw privéleven zich ook af in Alkmaar?
Jazeker, voornamelijk in en rond Alkmaar. De meeste sociale contacten bevinden zich hier in de stad zelf.
10. Wanneer heeft iemand bewindvoering nodig?
Wanneer iemand zelfstandig voor kortere of lagere tijd het niet redt om de eigen financiën goed te regelen Dat kan zijn wanneer iemand al schulden heeft, maar ook ter preventie, zodat iemand niet in de schulden komt.
11. Wie zijn jouw cliënten?
Dat loopt erg uiteen. Het zijn soms mensen met een licht verstandelijke beperking, of psychische problematiek maar het kunnen ook mensen zijn die de eigen financiën door gezondheidsredenen op een gegeven moment niet meer goed genoeg kunnen regelen.
12. Hoe help jij cliënten?
Nadat de gerechtelijke uitspraak er op papier is, kunnen wij ons werk gaan uitvoeren. Dat betekent het in kaart brengen van de financiën en dit allemaal orde brengen. Wanneer er sprake is van schulden, dan gaan we ook daar mee aan de slag en kunnen we, indien dat passend is, de persoon aanmelden voor een schuldsaneringstraject.
13. Heb je een website?
Dat is www.ml-bewindvoering.nl
14. Waarin onderscheid jij je van andere bewindvoerders?
Mede door onze opleidingsachtergrond, hebben we goed oog voor de belangen van de cliënten en hebben wij een wat meer persoonlijke benadering dan sommige andere bewindvoerders. Bij ons is een cliënt geen nummer en stellen we ons laagdrempelig op, zodat cliënten zich vertrouwd kunnen voelen met de persoon de hun zaken regelt.
15. Heb je een relevante opleiding genoten?
Ja, we hebben allemaal de opleiding HBO Maatschappelijk Werk gedaan.
16. Ben je aangesloten bij een ondernemersverenging?
Nee dat niet. Wel zijn we aangesloten bij de branchevereiging NBBI.
17. Hoe heb jij je moeten aanpassen aan coronamaatregelen?
Wij konden in het begin niet zomaar bij onze cliënten op bezoek. Gelukkig hebben we ons werk wel altijd kunnen uitvoeren, dus het effect van corona was voor ons minimaal.
18. Hoe zie je de toekomst van het bedrijf?
Positief. Omdat we nu ook mentorschap en curatele aanbieden, kunnen mensen die beiden nodig hebben ook bij ons terecht.
19. Wat zijn je favoriete plekjes in Alkmaar?
Dat is toch wel Mojo’s op het waagplein. Maar ik kan ook genieten van een wandeling door het centrum en daarbuiten.
20. Waar ga jij het liefst iets drinken of eten als de horeca weer open is?
Dat verschilt erg. Naast Mojo’s kom ik graag in meerdere horecazaken, een vaste stek heb ik niet.
Wil je als ondernemer ook meedoen aan de rubriek ’20 Vragen aan…’? Stuur dan een mailtje naar [email protected]