Hoeveel visie krijgt de mobiliteitsvisie?
Column: Marco Bontje
Gepubliceerd: 19 januari 2024
De nieuwe mobiliteitsvisie voor Alkmaar komt er dit jaar dan toch echt aan. De komende maanden zal er nog veel over gediscussieerd en geparticipeerd worden, maar in juni zou de definitieve visie er moeten liggen. Wat die visie gaat worden is dus nog even afwachten, maar uit het coalitieakkoord en de lokale media worden de uitgangspunten al wel duidelijk.
Hoewel in het coalitieakkoord staat dat alle vervoersmiddelen ‘gelijkwaardig’ zijn, gaat het onder het kopje ‘Bereikbaarheid/Mobiliteit’ toch vooral over hoe je met de auto zo snel mogelijk van A naar B komt en waar je ‘m kan parkeren. Een sleutelwoord in de visie-in-wording is doorstroming, en dan vooral van autoverkeer. Het klinkt als een mobiliteitsvisie van de 20e eeuw en niet van de 21e eeuw.
In een mobiliteitsvisie van de 21e-eeuwse stad zou mobiliteit zoveel meer moeten zijn dan alleen bewegend verkeer en infrastructuur. Daarin moet het ook gaan over de stad waardoor dat verkeer zich beweegt. Straten en wegen zijn openbare ruimte, stukken stad die je zo aantrekkelijk en veilig mogelijk zou moeten maken voor alle bewoners en bezoekers met welk vervoermiddel dan ook.
Omdat het huidige coalitie een ouderwetse mobiliteitsvisie lijkt te gaan presenteren, zal op 31 januari onthult Stichting ANIMO haar eigen mobiliteitsvisie die zij met verkeerskundig bureau BVR opgestelde. Hierin pleit ANIMO onder andere voor het terugdringen van autoverkeer in de binnenstad, en om 30 km per uur de norm te maken in de binnenstad. Hierbij zien ze de binnenstad als een groter gebied dan alleen de historische binnenstad binnen de singels. Onze Werkgroep Binnenstad van GroenLinks Alkmaar sluit zich graag bij die uitgangspunten aan, maar zou graag nog een paar stappen verder gaan richting een ambitieuzere visie op mobiliteit in het Alkmaar van de komende decennia. Op 31 januari willen we laten zien hoe we de Alkmaarse binnenstad van de toekomst, inclusief de routes daar naartoe, voor ons zien.
Hier is veel meer over te zeggen dan in de beperkte ruimte van deze column past. Laten we daarom focussen op één concreet punt: de maximumsnelheid. Niet alleen in de binnenstad, maar in de hele stad. Waarom maken we in navolging van Amsterdam niet 30 km tot algemene regel in de bebouwde kom, en 50 km tot uitzondering die goed gemotiveerd moet worden? Sommige Alkmaarse partijen zien dit blijkbaar als een schrikbeeld of hebben geen zin in ‘Amsterdamse toestanden’. Maar dit gebeurt niet alleen in Amsterdam, het is een algemenere trend in veel meer steden, ook in steden van het formaat Alkmaar. Er wordt gezegd dat de binnenstad dan minder bereikbaar zou worden, maar waarom zou dat zo zijn als je 30 rijdt in plaats van 50? Het scheelt hoogstens een paar minuten. De kans is zelfs groot dat het verkeer bij overal 30 beter doorstroomt dan bij soms 50, soms 30, waardoor je misschien zelfs sneller van A naar B komt?
Stukje voor stukje komen er al meer 30 km zones bij in Alkmaar. Maar dit gaat langzaam en aarzelend, er lijkt weinig visie achter te zitten. Twee recente voorbeelden van hoe het niet moet en hoe het beter zou kunnen.
De Korte Vondelstraat: op zich natuurlijk prima dat dit een 30 km zone is geworden. Maar waarom zo kort, waarom niet doorgetrokken naar de Vondelstraat? Meteen na de oversteekplaats bij het Hooftplein houdt de 30 km zone ineens op, met nog een heel vreemde drempel na de zebra, geen idee waarom als je daarna mag optrekken naar 50? Daarna mag je dus 50 op de Vondelstraat, langs de Oosterhout en kruisingen en oversteekplaatsen die niet minder gevaarlijk zijn dan die bij het Hooftplein.
De Westerweg: eind vorig jaar is het stuk vanaf de Bergerhoutrotonde tot en met de Fritz Conijnlaan (bij de fietstunnel) 30 km weg geworden. Heel goed voor de veiligheid rondom het Murmelliusgymnasium en de oversteek naar de fietstunnel bij de Fritz Conijnlaan. Maar ook daar houdt het zomaar ineens op. Dan volgt 400 meter 50 km weg, langs de Hout, met ook hier meerdere gevaarlijke voetgangersoversteekplaatsen, op een weg die tussen de fietsstroken eigenlijk te smal is voor die snelheid. Dit stuk eindigt bij de kruising met de Prinses Julianalaan bij de begraafplaats. Als je dan linksaf de Prinses Julianalaan ingaat mag je 50 blijven rijden, dwars door de Hout heen, met een gevaarlijke kruising met de Wilhelminalaan. Maar als je rechtdoor over de Westerweg blijft rijden, wordt het weer een 30 km weg… Waarom dan niet meteen van de hele Westerweg een 30 km weg maken, en de Prinses Julianalaan ook? Dat zou niet alleen veiliger, maar ook overzichtelijker en begrijpelijker zijn.
Hier en daar een stukje 30 km weg erbij is geen mobiliteitsvisie. Overal binnen de bebouwde kom 30, tenzij er goede redenen voor 50 zijn, is wél een mobiliteitsvisie!
Marco Bontje
Werkgroep Binnenstad, GroenLinks Alkmaar