HomeAdverteerdersTip de redactieColofon Nieuwsbrief ontvangen
Inschrijven Flessenpost uit Alkmaar
Dan spoelt het flesje iedere vrijdag aan in je mail
AANMELDEN
Uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het versturen van de Flessenpost uit Alkmaar. U kunt altijd de afmeldlink gebruiken, deze is opgenomen in de nieuwsbrief.
close-link

Deel

advertentie

Toekomstgerichte Bruggenbouwers

Column: Maaike Kardinaal

Toekomstgerichte Bruggenbouwers

Al zestig (!) jaar wordt er gesproken over de Bestevaerbrug, de verbinding over het kanaal tussen Ouddorp en Overdie. En nu er ook in Alkmaar Zuid veel woningen worden bijgebouwd, is een nieuwe brug ook echt een noodzaak.

Er zijn de afgelopen jaren meerdere onderzoeken uitgevoerd. Uit die onderzoeken blijkt dat een fiets-/wandelbrug de beste optie is voor onze (nieuwe) inwoners in Zuid. Duidelijk, zou je denken. Bouw een fiets-/wandelbrug en sluit de discussie af. Maar Alkmaar wordt bestuurd door autoliefhebbers, die nu hard proberen argumenten te vinden om de auto tóch een plek te geven op de Bestevaerbrug, ondanks alle nadelige effecten die je daarvan kunt verwachten.

Uit één van de onderzoeken blijkt namelijk dat als de Bestevaer wel een autobrug wordt, dat de straten en wijken rondom deze brug overspoeld worden met auto sluipverkeer van zo’n 15.000 auto’s per dag. Om dat een plek te kunnen geven, wordt er ingeleverd op tuinen, openbaar groen, schone lucht en op verkeersveiligheid.  Tot overmaat van ramp hangt aan dit alles een prijskaartje van bijna 140 miljoen euro. Dat is ongeveer 1.400 euro per Alkmaarse inwoner!

Maar de autocoalitie van D66-OPA-BAS-VVD-CDA wil een brug met auto’s en stelt dus voor om nóg een onderzoek te doen, dit keer naar een fiets-autobrug. Ieder weldenkend mens snapt dat een autobrug een autobrug is, of je daar nu snel of langzaam overheen gaat rijden. Als je toch zoekt naar auto’s op de Bestevaer, dan ben je aan het besturen met oogkleppen op. Je bestuurt in strijd met de onderzoeken, maar je bestuurt ook in strijd met wat de omwonenden willen.

Die omwonenden worden nu in zijn geheel niet gehoord. Daarom zijn wij afgelopen maand met raadsleden van GroenLinks-PVDA de wijk ingegaan. We hadden daar fijne gesprekken met diverse buurtbewoners uit Overdie. De mensen die daar wonen willen ook gewoon een fiets,-wandelbrug. Logisch, want je zal er maar wonen en er komt in ene een doorgaande route van en naar de Alkmaarse autoring, met autoverkeer dat door je achtertuin raast.  Ze willen die auto niet.

Datzelfde signaal blijkt uit onze online petitie Bestevaerbrug fietsbrug, geen sluipverkeerbrug – Petities.nl. Tekent u die petitie ook?

Ik breek er echt mijn hoofd over waarom men zo graag een autobrug wil. Met bereikbaarheid kan het niet te maken hebben volgens mij, want via de Bestevaer-fietsbrug zou je in 5 minuten fietsen naar het centrum zijn en met de auto vanuit Overdie kun je al in 5 minuten naar de ring rijden. Met een Bestevaer autobrug faciliteer je dus alleen een nieuwe sluipverkeer autoroute en een binnenstedelijke autoring.

Dat steden als Alkmaar niet zonder auto op de eerste plaats zouden kunnen, klopt volgens mij ook niet. Het kan anders, dat blijkt wel uit steden van verglijkbare grootte zoals Nijmegen. Daar is goed openbaar vervoer, wandelaars en fietsers voorrang krijgen en deelmobiliteit wordt gestimuleerd. Je kunt mensen verleiden om andere keuzes te maken, maar dan moeten die keuzes wel aantrekkelijk zijn. Je krijgt er een rustiger, schoner en veiliger stad voor terug. En wil je wel met de auto, ook prima natuurlijk! Maar niet ten koste van het woon en -leefgenot van andere inwoners.

Zo’n autobrug ziet GroenLinks/Pvda als weggegooid geld. Wat zou je eigenlijk allemaal nog meer kunnen doen met 140 miljoen? Een elektrische tramlijn van Zuid naar West lijkt mij bijvoorbeeld een duurzaam, toekomstgericht plan. Laten we dat eens onderzoeken. En wellicht kunnen we die tramlijn dan direct doortrekken naar Bergen aan Zee.  Bello tramlijn 2.0, met haltes in de wijken Ouddorp, Rode dorp, Kanaalkade, Station CS, PEN-dorp en vanaf daar door naar de kust.

Het móet anders en het kán anders. Dat geloof ik echt. De mobiliteitstransitie vraagt erom om buiten de gebaande paden te gaan denken. Want als je blijft doen wat je deed, krijg je wat je kreeg: een vollopende stad, een vollopende ring, luchtvervuiling en onveiligheid.

Als je met lange termijnvisie en ambitie naar de toekomst zou willen en kunnen kijken, dan maak je als stadbestuur lijkt mij ook toekomst gerichte keuzes. Voor de generaties na ons.

Maaike Kardinaal

Fractievoorzitter GroenLinks Alkmaar

advertentie

Meer 'Politiek':

Word een voedselbank voor bijen

19 april 2024

Column: Sarah Pesie

Op weg naar het weiland waar mijn paarden staan, passeer ik bermen vol fluitenkruid, koolzaad en klaprozen. Iets verderop, in de polder, zie ik veldjes waar klaver, speenkruid en

De Keerlen God en mijn Oudorperpolder

19 april 2024

Column: John van der Rhee

Ik ben als geboren en getogen Alkmaarder een trotse kaaskop, en bovendien een liefhebber van geschiedenis. En dat geldt al helemaal voor de geschiedenis van de Alkmaarse regio

Lentekriebels

12 april 2024

Column: Mieke Biesheuvel

De afgelopen dagen was het heerlijk weer. De zon scheen in een prachtige blauwe lucht met hier en daar een lieflijk wit wolkje. En dan begint het in mij te kriebelen en te borrelen

Waarom worden non-binaire spelers buitenspel gehouden?

12 april 2024

Column: Luuk Balder

Stel je voor dat je non-binair bent en van voetballen houdt. Van de voetbalbond mag je niet meevoetballen in je team omdat er een M in je paspoort staat en geen X

Alle kleine bee(s)tjes helpen

22 maart 2024

Column: Beanca de Goede

Er komt een berichtje van de Paddenwerkgroep Noord-Kennemerland binnen: ze kunnen hulp gebruiken bij de paddentrek, die op het punt van losbarsten staat. Voor onze

Mannetjes met kleine pikkies

22 maart 2024

Column: John van der Rhee

U weet misschien nog dat ik exact 3 jaar geleden (maart 2021)  de vreselijke verhalen van mijn 3 dochters over seksuele straatintimidatie, “gewoon” in ons Alkmaar, tijdens een

Met de nachttrein naar Alkmaar, en dan?

15 maart 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Er komt een proef van twee jaar met een nachttrein die van Amsterdam CS naar Alkmaar rijdt. Deze gaat op vrijdag/zaterdagnacht en op zaterdag/zondagnacht rijden, en (voorlopig)

Hulplijn

8 maart 2024

Column: Ben Bijl

BAS zijn naam zegt het al: Belangen Alkmaarse Samenleving. We komen op voor belangen van de Alkmaarders en dat willen we nog extra kracht bij zetten door deze

Ministerie erkent Noord-Holland Noord officieel als landelijke cultuurregio

8 maart 2024

‘Zee aan ruimte, land vol cultuur’

Met het regioprofiel ‘Zee aan ruimte, land vol cultuur’ hebben de 18 gemeenten in Noord-Holland Noord en lokale culturele instellingen het Ministerie van OCW (Onderwijs,

Kedeng kedeng

8 maart 2024

Column: Victor Kloos

Weet u het nóg, het nummer van Guus Meeuwis?  Nou, dat nummer zorgde altijd voor een feestje. En werd ook altijd met een trein geassocieerd. En deze maand stond de nachttrein

Vakmanschap

1 maart 2024

Column: Katinka Kerssens

Het voordeel van Raadslid zijn is dat ik veel mag zien en beleven in Alkmaar.  Dat is leuk, leerzaam en interessant. Terugblikkend in mijn agenda van 2024 springt het woord vakmanschap eruit.  

Subsidie voor maatregelen tegen hitte, droogte en wateroverlast

1 maart 2024

Enorme regenbuien of juist periodes van lange droogte komen vaker voor

Inwoners en bedrijven in de gemeente Alkmaar kunnen nu subsidie aanvragen voor klimaatadaptieve maatregelen. Dit zijn maatregelen die de omgeving helpen beter

Wolven

23 februari 2024

Column: John van der Rhee

Het is weer zover; het zijn die donkere dagen na Kerst. Januari, februari, het zijn donkere maanden waarin eigenlijk niets gebeurt, maar waarin gelukkig wel een weekje vakantie zit

Mantelzorg verdient meer waardering

23 februari 2024

Column: Jolanda Eerhart

Onze overheid wil dat ouderen en chronisch zieken ‘zelfregie’ houden zodat ze zo lang mogelijk zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Door bezuinigingen en

Morbide Obesitas

16 februari 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Wat vond ik het jammer dat ik er niet was toen de gemeenteraad debatteerde over de spreidingswet vorige maand! En dat ik er niet bij was toen Ben Bijl een prachtig lintje kreeg

Goed nieuws voor Alkmaarse treinreizigers!

16 februari 2024

Column: Paul de Graaf

Als het over mobiliteit gaat, gaat het vaak over de auto. Maar die heeft niet iedereen. Een op de vijf mensen heeft zelfs geen rijbewijs. Ikzelf heb er bewust voor gekozen om geen

Maakt schoolzwemmen een comeback?

9 februari 2024

Column: Boran Bilbal

Steeds meer kinderen hebben geen zwemdiploma. Het aantal kinderen zonder zwemdiploma is in de afgelopen jaren snel gestegen, van 6 procent in 2018 naar 13 procent in 2022. Vooral in

Openbare bijeenkomst ‘De burger is niet gek’

9 februari 2024

18 februari in Wijkcentrum Mare Nostrum

Kom ook naar de openbare bijeenkomst 'De burger is niet gek' op 18 februari vanaf 15:00 in Wijkcentrum Mare Nostrum. Is democratie in de gemeente 1 x in de 4 jaar een hokje rood kleuren

Hoe ziet Alkmaarse kunst en cultuur er in 2040 uit?

9 februari 2024

Gemeente nodigt inwoners uit om ideeën te delen

Alkmaar groeit de komende jaren uit tot een gemeente met zo’n 130.000 inwoners. Er komen nieuwe wijken bij. En voor onze dorpen streven we naar ‘straten erbij’ voor sterke en vitale

Even voorstellen: Laurens Marc Lakeman

9 februari 2024

Column: Laurens Marc Lakeman

Als trotse kaaskop uit Alkmaar, ben ik afgelopen december beëdigt tot commissielid in de gemeente Alkmaar. Al lange tijd volg ik met veel interesse de politiek in onze mooie stad

Asielopvang in Alkmaar

2 februari 2024

Column: Mieke Biesheuvel

Begin januari werd er dan – eindelijk – een klap gegeven op de plannen om het oude Belastingkantoor aan de Robonsbosweg gedeeltelijk opnieuw open te stellen

De Alkmaarse stadsbus op weg naar…nergens

2 februari 2024

Column: Sasja Spek

Tussen hoop en vrees las ik het artikel ‘minder vaak een bus, maar sneller op school’. Na een paar regels lezen verdween de hoop die ik ergens nog voelde sneller dan de sneeuw

GroenLinks en PvdA stellen vragen over bezuiniging jeugdzorg

2 februari 2024

College wil 6 miljoen euro bezuinigen op jeugdzorg

Al tijdens de begrotingsbehandeling van 2024 hebben GroenLinks en PvdA erop gewezen hoe onrealistisch het plan van het college is om 6 miljoen minder te gaan besteden

Steun de kerk in West-Graftdijk

2 februari 2024

Column: Matthijs de Boer

Al eeuwen zijn de kerken in onze dorpen een plek waar mensen elkaar ontmoeten, het leven wordt gevierd of afscheid wordt genomen van dierbaren. Doordat steeds minder mensen

Hoedenweer!

26 januari 2024

Column: John van der Rhee

De grote winterstormen en weerdepressies met veel regenbuien zijn ons weer volop aan het teisteren en geselen. Ik zie veel mensen in de stad, maar ook daarbuiten, worstelen

Red kikkers en padden uit de put

26 januari 2024

Column: Sarah Pesie

Straatkolken – in de volksmond ‘rioolputten’ genoemd – zijn een dodelijke val voor amfibieën. Rond de 1 à 2 miljoen kikkers, padden en salamanders belanden er jaarlijks in

Leefbaar Alkmaar pleit voor meer inzet jongerenhuisvesting

19 januari 2024

Jongeren moeten door hun korte inschrijfduur vaak lang wachten op een huurwoning

Een half jaar geleden pleitte de gemeenteraadsfractie van Leefbaar Alkmaar voor extra inzet van de gemeente voor jongerenhuisvesting. Dat idee kreeg toen helaas geen meerderheid in de

Hoeveel visie krijgt de mobiliteitsvisie?

19 januari 2024

Column: Marco Bontje

De nieuwe mobiliteitsvisie voor Alkmaar komt er dit jaar dan toch echt aan. De komende maanden zal er nog veel over gediscussieerd en geparticipeerd worden, maar in juni

GroenLinks en PvdA stellen vragen over budget AlkmaarPas

12 januari 2024

Genoeg aanleiding om serieus te kijken naar de systematiek van de AlkmaarPas

In reactie op het artikel in het Noord-Hollands dagblad getiteld "Armen maken shoptegoed AlkmaarPas niet op” hebben GroenLinks en de PvdA samen artikel 42

Fietslift

12 januari 2024

Column: Rob Haverlag

Met al die drukte op de stadse wegen is het goed dat de gemeente Alkmaar het fietsen in oa de binnenstad wil stimuleren. Immers parkeren voor de auto is prijzig en

Half december

15 december 2023

Column: Katinka Kerssens

Zo half december zijn beschouwingen over het afgelopen jaar, de vraag ‘hoe kom ik de feestdagen goed door’ en een blik vooruit naar 2024 het gesprek van de dag

GroenLinks en PvdA stellen vragen over verlaagde studietoeslag

15 december 2023

Het gaat om toeslag voor studenten die door een beperking geen bijverdiensten hebben

Vroeger had Alkmaar een toereikende studietoeslag voor deze studenten, maar vorig jaar is die toeslag drastisch verminderd. In de meeste gevallen tot zo’n 1000 euro

Rooksignalen

8 december 2023

Column: Sarah pesie

Net als vorig jaar heeft Partij voor de Dieren Alkmaar ruim voor de jaarwisseling een meldpunt voor vuurwerkoverlast geopend. Het harde geknal was dit jaar al vroeg te horen

Nooit meer is nu.  

8 december 2023

Column: John van der Rhee

Op zondag 10 september, 3 maanden geleden, werd het Namenmonument onthuld in Alkmaar, bij het NS-station, ter nagedachtenis aan de Alkmaarse Joden die van dit station

Inschrijven Flessenpost uit Alkmaar
Dan spoelt het flesje iedere vrijdag aan in je mail
AANMELDEN
Uw e-mailadres wordt alleen gebruikt voor het versturen van de Flessenpost uit Alkmaar. U kunt altijd de afmeldlink gebruiken, deze is opgenomen in de nieuwsbrief.
close-link
Terug