Winkelcentrum De Mare kan nog mooier en duurzamer
Wethouder Te Beest en centrummanager De Ruiter in gesprek
Gepubliceerd: 2 december 2022
Op één van de laatste mooie vrijdagmiddagen voor de herfst losbarst, ontmoet wethouder Economie Robert te Beest Wim de Ruiter, centrummanager De Mare. De Ruiter is de contactpersoon tussen gemeente en ondernemers in het winkelcentrum èn aanspreekpunt voor de bewonersvereniging De Mare en woningcorporatie Woonwaard. Bestuursadviseur Erik-Jan Stam en accoumanager Ondernemersloket Isabel Straver zijn eveneens bij het gesprek aanwezig.
Nu Economie een nieuw portefeuille-onderdeel is voor Robert Te Beest, wil hij graag van de centrummanager horen wat er in het winkelcentrum allemaal speelt. Afgesproken plek is Brasserie De Mare, midden in het gebied waar het gesprek vandaag over gaat. Het mooie weer lokt nog meer mensen naar het gezellige terras om nog even te genieten van het zonnetje, een hapje en een drankje. Geheel onverwacht schuift een betrokken bewoner van de appartementen boven het winkelcentrum ook aan. Hij grijpt zijn kans om een issue dat aandacht nodig heeft met het gezelschap te bespreken. Na een korte kennismaking, krijgt de bewoner als eerste de gelegenheid om zijn zorgen onder de aandacht te brengen.
Vraag bewoner aan wethouder en centrummanager
De Mare is een prachtig winkelcentrum met een gevarieerd aanbod en waar mensen graag naar toe komen. Het is er ook prettig wonen, met alle faciliteiten binnen handbereik. Het winkelcentrum zelf is een voetgangersgebied, maar ondanks dat is er veel overlast door fietsers. Het komt regeelmatig voor dat bewoners, veelal ouderen, vanuit hun portiek naar buiten stappen en nog maar net voorbij razende fietsers kunnen ontwijken. Het gaat voor 80% om jongeren, maar ook ouderen en bezorgers. Kan hier iets aan gedaan worden?
Probleem bekend
Zowel de wethouder als de centrummanager geven aan het probleem te kennen. En ook dat het niet zo makkelijk op te lossen is. Te Beest: “Het is vooral een kwestie van gedrag. Handhaven is geen wondermiddel en zal het probleem niet oplossen. Daarbij is er simpelweg niet voldoende capaciteit om hier constant aanwezig te zijn.” Het winkelcentrum heeft ca 10 in-/uitgangen, waar fietsers naar binnen kunnen. Het winkelcentrum moet natuurlijk toegankelijk blijven voor rolstoelen, boosters en (tweeling)wandelwagens. Fysieke hindernissen die je plaatst, moeten zo zijn, dat ook deze gebruikers het winkelcentrum in kunnen. En als die er door passen, passen er ook fietsen door…Gedurende het gesprek, komen er wel wat mogelijkheden naar voren, maar gedragsverandering is het belangrijkst. Gesuggereerd wordt om contact te zoeken met InHolland, om hier voor studenten van de faculteit Onderwijs & Gedragswetenschappen een case van te maken. Wim de Ruiter geeft aan, dat hij deze vorm van overlast meeneemt in de plannen voor herinrichten en vergroenen van het winkelcentrum, waar hij op dit moment aan werkt: “De Mare wordt druk bezocht en de beleving van de bezoeker is erg belangrijk. Als mensen steeds omver gefietst worden, komen ze niet meer. En dat heeft dan weer een negatief effect op de ondernemers.”
Duurzamer winkelcentrum
Robert te Beest is bliji met de plannen voor het winkelcentrum. Hij constateert dat het winkelcentrum inderdaad behoorlijk ‘versteend’ is. Iets dat 10 jaar geleden normaal was, maar waar nu heel anders naar gekeken wordt. Centrummanager Wim de Ruiter vertelt iets meer over de plannen waar hij mee bezig is, om het winkelcentrum groener te maken. Onderdeel dat daaarbij leidend is, is Schoon-Heel, Veilig, waar De Mare al goed op scoort met 3 sterren. Dat gaat samen met een nieuwe inrichting, waarbij dan ook meteen de in-/uitgangen betrokken worden. Het fietsprobleem neemt hij daarbij ook mee, al blijft de toegankelijkheid voor mindervaliden en ouders met (tweeling)wandelwagens prioriteit.
Winkelwagens
Ook nog een item dat aangepakt moet worden, zijn de winkelwagentjes van de 4 supermarkten in het winkelcentrum. Er komen veel klachten over ‘zwerfwinkelwagens’ uit de omliggende wijken en ook op de galerijen blijven winkelwagens regelmatig achter. De supermarkten geven aan, dat zij geen personele capaciteit hebben om dit probleem aan te pakken. Dit onderdeel neemt hij dus ook mee in de plannen, wat hiervoor moet een oplossing komen, inclusief bijbehorende budget.
Veel kansen
De Ruiter: “Er liggen best veel kansen om het winkelcentrum nog aantrekkelijker te maken, zeker als alle partijen samenwerken. Denk dan aan ondernemers, de gemeente, Stadswerk072, Woonwaard, de bewoners(verenigingen) en bijvoorbeeld buurthuizen. Iedereen kan op zijn manier een steentje bijdragen aan zowel de plannen als de uitvoering, zodat iedereen zich er ook bij betrokken voelt. Denk aan betrokken bewoners die bijvoorbeeld planten water geven. Maar ook de gebiedsregisseur, de afdeling Verkeer en Team Openbare Orde en Veiligheid van de gemeente zijn belangrijke partijen om erbij te betrekken en die kunnen meedenken. De ondernemersvereniging in De Mare is in ieder geval erg actief en er wordt veel georganiseerd, zoals een Halloweenactie en het Sinterklaasfeest. Die laatste activiteit trekt ieder jaar duizenden bezoekers en het hele winkelcentrum staat dan stampvol ouders met hun kinderen. Kortom, op allerlei vlakken heeft het winkelcentrum veel potentie.”
Energiecrisis
Te Beest vraag of er op dit moment signalen zijn vanuit de ondernemers dat zij het door de energiecrisis en inflatie niet meer redden, zoals bijvoorbeeld de bakker hier verderop. Wim de Ruiter geeft aan dat dat inderdaad een ondernemer is die het moeilijk heeft. Maar er zijn er natuurlijk meer. Gelukkig zijn er nog wel mogelijkheden om energie te besparen, bijvoorbeeld door deuren dicht te houden als het buiten kouder wordt. Je moet dan wel weer nadenken hoe bezoekers kunnen zien dat een winkel open is. Ook zou het mooi zijn, als op het dak van het winkelcentrum zonnepanelen zouden komen. Daarop kun je er heel wat kwijt om de energielasten te drukken.
Ondernemersfonds
Wethouder Te Beest wijst op het Ondernemersfonds. Dit fonds is voor en door ondernemers en bevat geld, dat voor dit soort zaken bedoeld is. Mooi zou zijn om een gefaseerde aanvraag te doen voor meerdere jaren. De Ruiter geeft aan dat hij bezig is met een aanvraag uit het Ondernemersfonds en dit gefundeerd wil doen.
Het gesprek loopt teneinde en Te Beest en De Ruiter nemen afscheid van elkaar. Maar het zal zeker niet hun laatste ontmoeting zijn gezien de plannen voor het winkelcentrum.