Aanbetaling of niet?
Column: Fernando Jonker
Gepubliceerd: 1 juli 2022
Mark en ik hebben besloten om bij reservering een aanbetaling te gaan vragen. Kunnen wij dat wel maken? Ja, wij denken van wel. In Amsterdam en ook in het buitenland wordt van te voren een aanbetaling gevraagd. Annuleer je een reservering 24 uur van te voren, dan wordt de aanbetaling teruggestort op de gast zijn rekening. Annuleer je binnen 24 uur of kom je niet opdagen zonder afbericht, dan ben je je aanbetaling kwijt.
Meerdere keren -soms wel 2 keer in de week- hebben wij te maken met no-shows of annuleringen een paar uur van te voren… Wij hebben momenteel bij Fernando’s plek voor 24 couvert. Afgelopen week 1 viertje en 1 tweetje annulée. Zelfde dag. Voor ons is dat 1/4 de van de zaak. Dat is behoorlijk. De reservelijst die we hebben is op dat moment eigenlijk overbodig. Want voor de gasten die we bellen met het nieuws dat we toch een plekje vrij hebben gekregen door annulering is dat meestal tevergeefs. En dat snappen wij ook, want deze gasten hebben dan al een reservering bij een ander goed restaurant gemaakt.
Mark heeft mede-restaurateurs bericht en gevraagd of ze hier ook mee te maken hebben, en of ze eventueel met ons mee willen doen. Aanbetaling bij reservering. Gelukkig stemden er een paar voor, waar we nu mee om de tafel gaan zitten hoe en of wij dit verder gaan uitwerken.
Ik hoop dat er begrip zal zijn van onze gasten. Zelf vind ik het ook geen probleem om aan te betalen als ik ergens lekker wil eten. Het geld wordt dan toch in mindering gebracht op de rekening. En soms als ik zelf niet kan op het laatste moment, probeer ik iemand anders te regelen om toch die stoel te bezetten. Zodat er geen plekje verloren gaat. Lukt dit niet, dan neem ik mijn verlies. Want ik vind het dan eigenlijk zwaar klote dat de tafel misschien niet de omzet zal opleveren die het normaal doet.
Wat soms ook lastig is, zijn reserveringen die te vroeg of te laat komen. Wij zijn 20 minuten te vroeg. O, ga lekker zitten is wat wij dan zeggen. Gastvrijheid noemen we dat. Maar waarom niet gewoon op tijd komen? Als ik een afspraak bij de dokter maak en ik kom te vroeg, mag ik wachten. En als ik te laat kom dan mag ik een nieuwe afspraak maken, vrij logisch toch? Waarom in de horeca niet? Wij proberen gasten in bepaalde tijdsblokken binnen te laten komen, zodat niet iedereen tegelijk komt. Waarom? Als iedereen tegelijk komt, omdat de mensen van 18:30 besluiten om om 19:00 te komen en de mensen van 19:30 ook om 19:00 komen en de gasten van 19:00 komen op tijd, dan gaan we allemaal nat. Zoals wij dat in de horeca zeggen. Eerst gaan Mandy en Mark de zeik in, daarna Rutger en ik en daarna de afwasser.
Lieve mensen kom op de tijd dat je reserveert, of bel even of het mogelijk is om iets eerder of later te komen. Dan kunnen wij daarop inspelen. Het is uiteindelijk voor iedereen leuker en beter. Als alles in tijdsblokken komt, dan kunnen wij ons vak uitoefenen zoals wij die bedoeld hebben. Dat is het allerliefste wat wij willen… Kwaliteit leveren voor de juiste prijs. Want dat is denk ik het mooiste wat er is…
Fernando Jonker