Sympathie is een belangrijke factor om dingen bij mensen gedaan te krijgen
Column: Milo Berlijn
Gepubliceerd: 15 maart 2024
Het lijkt alsof bepaalde groeperingen of individuen steeds radicalere acties ondernemen om hun punt te maken. Zo plakken ze zich, met 10 seconden lijm, vast aan het asfalt van diverse wegen en gooien blikken met soep naar peperdure schilderijen. Ze maken tijdens de optocht, in het bijzijn van talloze kleine en enthousiaste fans, schreeuwend hun onvrede duidelijk en sommige actievoerders steken, langs de kant van de weg, pallets en rubber banden in brand. Gooien met stenen of plastic bierbekers, schreeuwen, middelvingers, het lopen over politieauto’s lijkt inmiddels de norm en het wordt beloond met heel veel aandacht op de TV, het internet of de krant (?).
De intentie van al deze acties begrijp ik best. Het gaat om de ‘goede’ zaak! Ook ik doe mee aan de discussie over het mogelijk oubollige instituut van de Sint en zijn kompanen. Ook ik maak me zorgen over de opwarming van de aardkloot, de uitstoot van Hoogovens, de toenemende stikstofproblematiek en de boerengezinnen die daardoor keihard worden geraakt.
Maar door al deze, in mijn optiek veel te agressieve acties, ben ik de sympathie voor de actievoerders in rap tempo aan het verliezen. Het herinnert mij aan mijn thuissituatie. Mijn vrouw heeft 7 van de 10 keer gelijk als ze iets vind en zegt maar onze woordenwisselingen gaan altijd over de wijze waarop ze het zegt. Of zoals de Fransen zeggen; c’est le ton quit fait la chanson. Vrij vertaald ‘het is de toon die de muziek maakt’.
En dus heb je sympathie nodig om echt zaken te doorbreken en een olievlek (Niet echt toepasselijk in deze column) of grotere fanbase te creëren. ‘Sympathie is het gevoel van innerlijke verwantschap met een ander mens, waarbij men het vermogen heeft om de vreugde en het leed van anderen mee te voelen. Het geven van sympathie werkt vaak ‘opbeurend’ voor de ander, die dan het gevoel krijgt ‘ gesteund te worden’.
Het beïnvloedingsprincipe sympathie is best makkelijk. Het betekent dat mensen positief staan tegenover personen die ze aardig (sympathiek) vinden of met wie ze zich kunnen identificeren. Hoe meer we met anderen gemeenschappelijk hebben, des te makkelijker is de omgang, communicatie en samenwerking. Bekend is dat mensen die je begrijpen of complimenten aan je geven een hogere gunfactor hebben. Mensen die we aardig vinden, geloven we ook sneller en gunnen we meer. We volgen hen dus ook sneller in hun adviezen en keuzes. Wanneer jij andere mensen waardeert, gaan zij ook jou meer gunnen. Dat doe je bijvoorbeeld door eens wat vaker een complimentje te geven of een leuke en verrassende actie te organiseren. In sommige gevallen is het gewoon een gebrek aan inzicht en heeft het te maken met het feit dat mensen absoluut geen moeite doen om de ander te begrijpen of zich in die persoon te verplaatsen.
Dus; bedenk is iets wat ervoor zorgt dat wij meer betrokken raken, sympathie krijgen en ook gaan staan voor de goede zaak. Deel iets lekkers uit in de file die door de zitactie is veroorzaakt of kondig in ieder geval ruimschoots van tevoren met ludieke borden langs de weg! Doe eens wat grappigs waardoor we deze filmpjes keer op keer schaterlachend kunnen bekijken, verexcuseer je bij de politie dat je iedere week zo’n druk zet op het politieapparaat en stel je zelf wat onderdanig op door in ieder geval uit te spreken dat je empathie hebt voor degene die zich mateloos ergert aan de actie en in tijdnood komt.
Neem een voorbeeld aan: de Boerderijdagen van Campina. De aangesloten boeren openen 2 dagen per jaar hun deuren en geven je een goed inzicht in het leven en de problematieken van de boer. Schrijf je in voor de rondleidingen van Tata en ga in gesprek met de medewerkers van het bedrijf en je zult zien dat ze dezelfde zorgen hebben als jij. De Jumbo geeft de mensen die 10 x foutloos door de zelfscan controle zijn gekomen een cadeautje! Talloze webshops doen bij de bestelling een zakje met snoepjes of een ‘bedank of veel plezier’ kaartje. Allemaal acties die leiden tot sympathie en een veel grotere groep met fans.
Aan de bak dus…!
Milo Berlijn