Geduld is een schone (nood)zaak
Column: Milo Berlijn
Gepubliceerd: 15 april 2022
Je kunt wel de mooiste en grootste beloftes maken; wanneer het niet lukt om deze waar te maken, ben je alsnog ontevreden en dat wil je niet. De eisen en wensen van klanten veranderen voortdurend. Verbetering en versnelling van de dienstverlening leidt in eerste instantie tot waardering. Al snel treedt echter gewenning op en worden eisen bijgesteld: minder wordt niet meer geaccepteerd. De lat wordt voortdurend hoger gelegd.
We konden erop wachten dat snelheidsnorm van de dienstverlening vergeleken zou worden met de wereld van Online Diensten. En zo geschiedde. De kop boven het artikel van het AD zei genoeg. Moeten gemeenten niet een keer om tafel met Coolblue of Bol.com om te zien hoe zij omgaan met de snelheid van handelen omtrent hun goederen. Dit naar aanleiding van een onderzoek dat het regelen van je paspoort inmiddels een kleine 6 weken duurt en dat die looptijd echt te lang is? Hoezo te lang? Moet dat dan binnen 24 uur?
Gelukkig werd het niet vergeleken met de razendsnelle nieuwkomers Gorilla en Flink want die schudden de kussens van de snelheids- en gemakseconomie nog meer op. Jouw boodschappen in minuten bezorgd staat erop op hun site te lezen. 24 uur is eigenlijk dus nog rete lang!
Het moet voor Coolblue toch mogelijk zijn om een TV, Koelkast of wasmachine binnen enkele minuten door een Gorilla bij je in de woonkamer of bijkeuken te plaatsen?? Het zou toch normaal moeten zijn om een FLINKE aannemer, loodgieter, schilder en tuinman/vrouw binnen 10 minuten in huis te hebben?
Laat staan het bestellen van een auto. Nu moet je als Tesla eigenaar een jaar wachten totdat je auto, per boot wordt afgeleverd in de Amsterdamse Haven en dat je ettelijke kilometers moet lopen om hem op te halen. En als je hem via Coolblue of Bol.com besteld duurt dat 24 uur en via de nieuwe Snelheidsduivels binnen 10 minuten? Nee, natuurlijk niet…
Een paspoort in 24 uur gaat gewoonweg niet lukken. De productie en logistiek laat dat niet toe. Daarnaast kampen er heel veel partijen met personeelstekorten waardoor verwachtingen helemaal onhaalbaar zijn.
En dus ligt de oplossing van het probleem niet bij de dienstverlener maar bij ons zelf. Wij moeten onze eigen zaken sneller en beter managen en gewoonweg wat geduldiger worden. Afwinden in plaats van opwinden! Want geduld is al eeuwenlang een schone zaak. Geduldige mensen weten op de juiste tijd actie te ondernemen. Zij weten wanneer er iets gedaan moet worden. En als bonus zien mensen met geduld sneller het licht aan het einde van de tunnel. Dit betekent: hoop hebben en positief in het leven staan.
Dus ff een lijstje met verwachte levertijden waardoor je weet wanneer je actie moet nemen: Tesla – 1 jaar, paspoort/rijbewijs – 6 weken, aannemer/loodgieter/dakdekker – 6 maanden, wasmachine/TV bij Coolblue – 24 uur (Mits niet in voorraad), de verkoopartikelen van Bol.com – 24 uur maar let op de Disclaimer (“mits op voorraad” of “tenzij niet op voorraad”), Just eat it door de week – een half uur en in het weekeind 1 ½ uur… Enz, enz.
Ik ga aankomende week naar het gemeentehuis voor de aanvraag van mijn nieuwe paspoort want ik ga in september heerlijk op vakantie om nog meer af te winden. Je kan het maar beter ruim op tijd geregeld hebben.
Milo Berlijn
Trainer/eigenaar Trainmark – www.trainmark.nl