Holy Zuurkool
Column Klaas Kirpensteijn
Gepubliceerd: 18 april 2025
Reclames op TV en in tijdschriften, ik heb er niks mee.
Maar nu kwam er een langs…
In Zuid-Scharwoude, Langedijk, staat al sinds 1890 de zuurkoolfabriek van G. Kramer en Zonen, een sympathiek familiebedrijf waar inmiddels de vijfde generatie Kramer zuurkool maakt. Met succes, dat kan worden afgezien aan het feit dat in de zomer de hele kop van Noord-Holland vol staat met witte kool.
Misschien is Kramer niet voor iedereen een bekend merk en we zien niet veel reclames van het bedrijf. Dat komt doordat het grootste deel van de producten verschijnt onder private label, met de huismerken van de supermarkten op de verpakking. Maar koopt u ergens in Nederland zuurkool, dan is de kans niet gering dat die is gefermenteerd in Langedijk, bij Kramer.
Een poosje geleden stond op LinkedIn en Facebook ineens een hele opvallende foto. Een foto van een zittende paus Franciscus in Rome, gekleed in een stralend witte mantel, met op zijn schoot heel duidelijk een plastic draagtas met het logo van Kramer zuurkool! De gedroomde reclamefoto!
De foto kwam toevallig tot stand. Een pelgrimsgroep uit Langedijk ging in december naar een pauselijke audiëntie in Rome, en de meegereisde pastoor zag kans om aan de paus een tasje met de echte Langedijker zuurkool te overhandigen. De foto werd gemaakt net voordat een pauselijke assistent het tasje weggriste.
Ik denk dat veel bedrijven een vermogen zouden betalen voor een dergelijke foto. De laatste tijd valt het op dat er in reclames steeds meer gebruik wordt gemaakt van Bekende Nederlanders, die een product aanprijzen. In de marketingwereld heet dat celebrity branding. Populaire BN’ers worden door de consument met het aangeprezen merk vereenzelvigd, zorgen voor vertrouwen in de kwaliteit, voor autoriteit en herkenbaarheid.
Dat gebeurde vroeger ook al wel, met Marco van Basten voor Bavaria en Martine Bijl voor HAK. Maar de laatste tijd is een reclameblok een aaneenschakeling van BN’ers als Frank Lammers, Karin Bloemen, René Froger, Beau van Erven Dorens en de stem van Hadewych Minis.
Zelfs BB’ers, Bekende Buitenlanders, worden in ons kleine kikkerlandje voor reclames ingezet. Denk maar aan Morgan Freeman voor bier, George Clooney voor koffie, en een poosje geleden nog Sarah Jessica Parker uit Sex and the City voor Blokker, dat desondanks toch failliet ging.
Het lijkt mij dat er ook risico’s zitten aan de strategie om een merk aan een bekend gezicht te verbinden. Als het gezicht vervelend in het nieuws komt, kan dat op het merk afstralen. Vraag maar aan de merken die zich verbonden met Lil’ Kleine of Ali B.
Een enkele keer zijn deze reclames steengoed. Dat vond ik bijvoorbeeld lang geleden al van het iconische filmpje van Johan Cruijff, die na een hartaanval reclame maakte voor de niet-roken campagne. In zwart-wit gefilmd, in regenjas, hield hij een pakje sigaretten hoog, om het vervolgens ver weg te schoppen. Een indringende boodschap.
En de ergste? Dries Roelvink in een gele zwembroek, voor de ANWB. Vreselijk! Ik heb meteen mijn lidmaatschap opgezegd. Maar voor Dries werd het zijn doorbraak.
En nu kreeg Kramer Zuurkool helemaal voor niets de perfecte reclamefoto in de schoot geworpen. Met de paus, hoeveel vertrouwen en autoriteit wil je hebben? Nou ja, ik denk niet dat het bedrijf de foto voor marketing zal gebruiken, dat zou niet kies zijn.
Maar stel je even voor, de hele katholieke wereld aan de Langedijker zuurkool. “The pope stays healthy on sour crout from Longdyke”. Na 2000 jaar bidden voor brood wordt het voortaan “geef ons heden onze dagelijkse zuurkool…”
Jammer, dat zit er niet in. Maar de foto blijft onbetaalbaar!
Klaas Kirpensteijn