Mama kon niet storten
Column: Eva van Baar
Gepubliceerd: 19 september 2025
Storten
“Mama kon niet storten,” zegt mijn kleinzoon van bijna vier.
Zijn gezicht licht op, want in zijn hoofd betekent dat iets heel anders dan geld storten. “Er zat misschien een boterham in,” had mijn dochter hem uitgelegd. Het automaat was stuk, en zo’n beeld werkt beter dan een technisch verhaal. Hij ging nog verder: “Of een zak aardappelen!” Hij lag dubbel. Ik ook.
Van lach naar ergernis
De volgende ontmoeting met datzelfde apparaat was minder geestig. Het ding staat in een winkel, niet bepaald veilig. Maar maak je geen zorgen: als er iemand beroofd wordt, komt er vast een commissie die er heel lang over vergadert. Dan is alle winst weer verdwenen.
Ik wilde een hoog bedrag opnemen. Meer dan de dagelijkse duizend euro. Dat kon, werd me verteld, mits ik het bedrag eerst verschoof naar een andere rekening. Prima, geregeld.
Het apparaat praat terug
Maar toen ik bij het automaat stond, verscheen de melding: te weinig beschikbaar. Terwijl het bedrag wel degelijk op mijn rekening stond. Een collega van de bank stelde voor het in twee keer te doen. En ja hoor, dat werkte.
Het apparaat had ondertussen besloten dat ik drie keer verkeerd had ingetoetst. Onzin, maar kennelijk hebben die dingen tegenwoordig een mening. Alsof ze mee willen praten, ook al klopt het niet.
Eind goed
Uiteindelijk kreeg ik mijn geld. En dus rest mij nog één ding:
Bedankt voor uw hulp, mevrouw van de ING.
Eva