Medewerkers zijn net gasten
Column: Milo Berlijn
Gepubliceerd: 16 juli 2021
Naast de geweldige gastvrije opbrengst van corona, zoals meer oprechte interesse in elkaar, inkijkjes in elkaar privélevens (behalve de mensen in een meeting op Zoom of Teams met een de half geblurde achtergrond), aangereikte winkelwagentjes, persoonlijke begeleiders die je naar je stoel brachten in het theater, aangeboden mondkapjes en nog vele andere zaken heeft corona, blijkt nu, een leegloop gecreëerd in mijn vakgebied: de horeca.
Dat is deels onze eigen schuld, want we hebben de medewerkers met veel enthousiasme in de handen van andere branches gedreven. In de wens om iedereen ‘aan het werk te houden’ zijn vele ondernemers op zoek gegaan naar vervangend werk en dat lukte. Heerlijk. Maar dat geluk heeft ook een keerzijde, want vele medewerkers zijn gaan wennen aan ‘normale’ werktijden, het hogere salaris, de stressloosheid, de afwezigheid van mondige en soms brutale gasten en het feit dat je aanwezig kan zijn op verjaardagen van familie, kennissen en vrienden. Uit recent onderzoek van KHN blijkt dat bijna 60% van de horecaondernemers nu minder medewerkers in dienst heeft dan voor de coronacrisis en dat er 100.000 mensen uit de branche zijn omgeschoold.
We zitten dus met de gebakken peren! Geserveerd met een bolletje vanille ijs en een goede karamelsaus, een perfect afsluiting van een romantisch diner, maar in de context een zware domper!
Dus zijn we, op korte en lange termijn, met man en macht op zoek naar nieuwe medewerkers! Jong, oud, ervaren of onervaren. In de tomeloze zoektocht naar nieuwe collega’s vergeet je soms aandacht te geven aan de aanwezige collega’s. Het is in deze tijd superbelangrijk om je huidige team te binden en te boeien. Aandacht te geven! Dat kan op verschillende manieren: laat met elkaar zien dat het leuk is! Laat zowel online als offline aan de buitenwereld zien waarom werken in jouw zaak zo leuk is. Organiseer kleine events, zoals een kijkje in de keuken, een dag op het terras met… en roep je medewerkers ook op om actief mee te zoeken naar nieuwe medewerkers (vrienden/familie/klasgenoten). Denk bij het zoeken naar nieuwe medewerkers ook aan minder voor de hand liggende doelgroepen.
Biedt iets extra’s. Een prettige, leuke, duidelijke en gezonde werkomgeving is voor medewerkers erg belangrijk. Zorg voor ‘normale’ werktijden met voldoende pauzes, train en coach en bied iedereen een gezonde maaltijd op een standaard tijd aan. Denk ook aan een korting op sportfaciliteiten, trainingen, kledingwinkels en collega horecabedrijven.
Horeca is een vak. Maak van je medewerkers vakmensen. Leer ze dagelijks de vaktechnieken aan en vertel ze alles over dranken, wijnen, bieren, enz. enz. Laat ze de eerste weken een uur eerder komen, waardoor ze weten waar alles staat, de tafelnummering blindelings kennen, kunnen wennen aan de interne mentaliteit en kunnen oefen met het lopen met borden en plateaus. Luister en praat met ze. De nieuwe generatie heeft bijvoorbeeld veel meer behoefte aan flexibele werktijden en willen het aantal uren draaien wat ze in hun hoofd hebben. Dus eerder wegsturen is een enorme teleurstelling.
U als gast kan ook een bijdrage leveren, door de medewerker persoonlijk te bedanken en te complimenteren voor zijn/haar inzet en vriendelijkheid als het goed is geweest!
Medewerkers zijn net gasten!
Milo Berlijn
Een kleine note: de horeca is een vak! Sommige medewerkers halen hun vaste inkomen en werkplezier uit deze branche. Vragen wat ze er naast doen is daarom soms heel erg ongepast en vooral niet leuk!
Trainer/eigenaar Trainmark – www.trainmark.nl